ČÍSLO 04/2017: Náměty pro rozvoj rozehrávače 3

15.08.2017


Škála dovedností, kterými dnes dobrý rozehrávač musí oplývat, je skutečně široká. Mezi ty nejzákladnější patří řešení clony na hráče s míčem (zjednodušeně „pick &roll“). Tuto herní kombinaci využívají snad ve všech částech světa, kde se basketbal hraje. Patří dlouhodobě do valné většiny útočných systému, a pokud se zdá být někdy na ústupu, o to razantněji se vrací.
Dnešní podoba clony na hráče s míčem již zdaleka nenabízí jen „klasiku“ v podobě postavení clony na hráče s míčem a následného sběhnutí clonícího hráče směrem pod koš. Jak hráč s míčem, tak clonící hráč mají řadu možností, jak reagovat na postavení obránců. Clona na hráče s míčem bývá rovněž signálem pro zbývající spoluhráče k načasování a provedení pohybu, který i jim připraví otevřenou pozici pro příjem přihrávky.
Úkolem rozehrávače je celé dění při cloně na hráče s míčem vyhodnocovat a volit optimální herní variantu. Videa v tomto vydání bulletinu se zabývají nácvikem činností rozehrávače při trénování clony na hráče s míčem.

Nácvik herních principů

Aby mohla clona proběhnout úspěšně, měl by rozehrávač dbát na následující principy:

  • Vytvoří si kontakt se svým obráncem, např. při zahájení hry od postranní čáry to představuje dostat se alespoň do stejné vzdálenosti od koncové čáry, jako je clonící hráč. Kontakt s obráncem si vytvoří nejlépe bokem a hýžděmi, cílem je nedovolit, aby se obránce dokázal vtěsnat mezi hráče s míčem a clonícího hráče.
  • S míčem je trpělivý a vyčká s útokem, až spoluhráč clonu postaví.
  • Útočí tak, že své rameno má ve výši boků clonícího hráče, snížené těžiště.
  • Čte postavení obránců a podle toho volí optimální řešení.

 

Nácvik s kužely

Další tři videa prezentují používání různých pomůcek, jejichž význam může být umocněn tím, že hráč trénuje sám.
Kužele jsou rozestavěny tak, že první dva simulují clonícího spoluhráče, další kužel je tím, který útočník sebere z palubovky, čtvrtý pak představuje obránce, který předskočil před driblujícího hráče. Hráč s míčem je nucen zůstávat ve sníženém postoji i při změně směru driblinku tím, že v tento moment zdvihá kužel ze země.

 

Nácvik se 2 míči

Hráč procvičuje se 2 míči veškeré činnosti při využívání clony od spoluhráče. To zlepšuje nejenom samotnou herní dovednost, ale i ovládání míče či různé způsoby zakončování.

 

Nácvik se židlemi

I toto video ukazuje, jak může samotný hráč nacvičovat různé herní situace. Postavení židlí umožňuje nacvičovat rozdělení obránců v různých momentech při cloně na hráče s míčem, tedy před clonícím hráčem i za clonícím hráčem. Rovněž způsob zakončení se liší, např. hráč použije vyčkávací driblink a zakončení ze střední vzdálenosti.

 

Přihrávky po odclonění

Hráčky nacvičují různé způsoby přihrávek na hráčku, která je odclonila:

  • Po ukončení driblinku, přenosu míče ze strany na stranu (swing) volí přihrávku jednou rukou podél perimetru.
  • Po vnikání do vymezeného území přihrávka přes hlavu.
  • Přihrávka z driblinku při ustoupení zpět k perimetru.
  • Přihrávka po vniknutí do vymezeného území a po obrátce.

 

Nácvik s trenérem

Hráč procvičuje s trenérem větší množství variant jak clon, tak způsobů zakončení. Smyslem je připravovat hráče na různé herní situace, které jsou vždy v něčem odlišné a originální.

Výše uvedená videa připravují hráče na efektivní využívání clon. Nutí je dodržovat některé zásady, které učí hráče vyvarovat se chyb, které můžeme v zápasech opakovaně vídat:

  • Špatný úhel při zahájení vniku okolo clonícího hráče.
  • Žádný kontakt s obráncem, což způsobí, že obránce hráče s míčem se vtěsná mezi oba útočníky.
  • Při sběhnutí clonícího hráče ke koši včasná přihrávka, jinými slovy, příliš mnoho driblinku může znamenat propásnutí vhodného momentu pro přihrávku.
  • Nesprávné vyhodnocení situace, např. clonící hráč je obsazen a přesto na něj letí přihrávka, namísto volby hry jedna na jedna či přihrávky na jiného spoluhráče.
  • Nedostatečný ballhandling a špatné postavení těla při využívání clony.

Není těžké si spočítat, kolikrát jsme za zápas sehráli clonu na míč. Důležité je vědět, kolika otevřených střel jsme díky tomu dosáhli. Pokud je toto procento mizivé, měli bychom se zamyslet, jestli není na vině právě způsob, jakým naši svěřenci clonu na míč hrají.

 


Trenérský bulletin „Čti a reaguj“ vydává Metodická komise České basketbalové federace ve spolupráci s odborným trenérským webem 24vterin.cz. Vybrané téma zpracoval Martin Chmel s využitím dostupných českých a zahraničních zdrojů. Bulletin je zveřejněn v elektronické podobě na webu 24vterin.cz.