Leden 2015 - X.: JAK NA TO... Ballhandling pro začínající basketbalisty

12.02.2015


Vážení uživatelé webu 24VTERIN.CZ,

pokud se kdokoliv pustí do stavby domu, stanou se první věcí, které bude věnovat mimořádnou pozornost, základy jeho budoucí stavby. Jen naprostý amatér by totiž začal bez dobře vybudovaných základů stavět střechu, sestavovat kuchyňskou linku či věšet záclony do oken. Sebelépe vyprojektovaný dům by se totiž rozpadl ještě mnohem dříve, než by byl dokončen.

Podobně je možné nahlížet i na výchovu budoucích basketbalistů a basketbalistek. Pro nás jsou totiž takovými „základy naší stavby“ děti v basketbalových přípravkách a podobně jako u základů domu, musí mít i ony dostatečnou kvantitu a kvalitu. O tu se zde většinou nestarají trenéři „velkých jmen“, ale spíše „bezejmenní“ trenéři, učitelé, dobrovolníci a nadšenci. A právě na tuto obrovskou skupinu nedoceněných basketbalových fanatiků bychom se rádi zaměřili v naší nové rubrice bulletinu „Čti a reaguj“ s příznačným názvem „JAK NA TO“. Chceme tak formou krátkých návodů, rad či doporučení pro vedení tréninkového procesu dětí alespoň drobným dílem pomoci při budování základů českého basketbalového domu.

Redakce webu 24VTERIN.CZ          

 

Nikdy neposuzuji úspěch podle úspěchu na šampionátu. Posuzuji to, jak blízko jsme byli k maximu našeho potenciálu. - John Wooden (kouč síně slávy, mnohonásobný vítěz NCAA)

 


 

JAK NA TO: BALLHANDLING PRO ZAČÍNAJÍCÍ BASKETBALISTY

 

Pod pojmem „ballhandling“ rozumíme dovednost hráčů ovládat míč. Tu je zapotřebí rozvíjet ve všech kategoriích, počínaje začátečníky a konče seniory. Rozvoj tzv. „pocitu míče“ je bezpodmínečně nutný pro to, aby hráči ovládali driblink, přihrávky i střelbu, aby zvládali souboje o míč.

Každému je jasné, že hráči musí ovládat míč např. při driblinku. Dovednost zvládat míč je ovšem potřebná po celou dobu hry při každém kontaktu s míčem. Jako příklad lze uvést souboje o míč při doskoku po střelbě. V průběhu zápasu dojde k desítkám doskoků po neúspěšné střelbě. Hráči, kteří mají „pocit míče“, lépe rozpoznají, kterým směrem se míč odrazí, jak daleko, a umí rychleji míč zpracovat a získat pod svoji kontrolu. V případě hráčů, kteří tento „pocit míče“ nemají, často vidíme v souboji při doskoku snahu míč pouze zasáhnout, tečovat, nikoliv však získat.

Jako všechna cvičení, i ballhandling má své zákonitosti a pravidla, která je prospěšné dodržovat. Ballhandling je zapotřebí procvičovat na drtivé většině tréninků a to v nejrůznějších podobách.

Se začínajícími adepty basketbalu má ballhandling především následující význam:

  • Nabývání „pocitu míče“.
  • Koordinaci očí a rukou.
  • Získávání rytmu práce s míčem.
  • Koordinace pohybu nohou a práce s míčem.
  • Vytváření základů pro trénování driblinku, přihrávek a střelby.
  • Smysluplné rozcvičení a zahřátí svalů.

Není jednoduché stanovit dobu, po kterou procvičujeme ballhandling. Ten totiž trénujeme nejenom samotnými cviky, ale i soutěžemi s míčem nebo při průpravných hrách, vhodných pro začátečníky. Jestliže máme na mysli ballhandling, kdy se věnujeme pouze určité individuální dovednosti s míčem, můžeme tuto dobu ohraničit na dobu 5-10 minut, v závislosti např. na celkové délce tréninku. Není cílem ballhandlingu vychovat žonglera, který se naučí driblink se 3 míči a tenisovým míčkem najednou. Cílem ballhandlingu je rozumět míči a ovládat jej v každé situaci. Čas je vždy hlavním nepřítelem trenéra a věnovat se příliš dlouhou dobu ballhandlingu může být stejně kontraproduktivní jako netrénovat jej vůbec.

 

Držení míče

Děti se učí většinou již od předškolního věku držet míč a hrát s ním. Držení basketbalového míče má svá pravidla, která se liší od standartního držení jiného typu míče, takže tuto dovednost nepodceňujme. 

  • Míč drží hráč celými prsty, nikoliv v dlaních a nikoliv jen konečky prstů.
  • Palce směřují ve tvaru písmene „V“ proti sobě.
  • Ostatní prsty jsou roztažené a drží pevně míč.
  • Prsty s výjimkou palců směřují po míči od těla ven.
  • Zápěstí je mírně zaklopené vzad, pružné, uvolněné.

Řada trenéru preferuje držení míče palci ve tvaru písmene T, tak jak ukazuje další obrázek.    

  •  Míč je tak usazen více do jedné ruky, obvykle té silnější, na obrázku se jedná o pravou ruku.
  •  Zápěstí pravé (silné) ruky je uvolněné, zaklopené vzad.
  • Levá (slabá) ruka drží míč pevněji.

Hráč při tomto držení míče je, co se týče rukou a míče, v pozici trojnásobně nebezpečného postavení. Toto držení mu dává dostatek energie pro okamžitou střelbu, přihrávku nebo driblink, což je výhodou pro současný velmi rychlý basketbal.

Videa:

Uvádíme několik ukázek ballhandlingu, od úplně začínajících až po ukázku, jakých dovedností by měli hráči postupně nabýt.

 

Kde držíme míč:

Videoukázka navazuje na výše popisovanou dovednost „jak držet míč“ a názorně ukazuje, v kterých pozicích je vhodné míč držet.

Začátky s míčem:

Bob Bigelow je trenér specializovaný na začínající adepty basketbalu. Video Je ukázkou prvotního seznamování se s míčem.

Základní ballhandling:

Video obsahuje standartní základní ballhandlingová cvičení na místě ve stoje, vsedě, i vleže.

Další vybraná cvičení:

Ukázky dalších cvičení slouží především jako inspirace a důkaz toho, že se fantazii při práci s míčem nekladou žádné meze.

Vyspělejší ballhandling:

Video ukazuje vyspělejší hráče, co se dovedností s míčem týče, představuje jeden z cílů pro ty, kteří teprve začínají.

Věnujte ballhandlingu trvalou a pravidelnou pozornost. Hráči si tak vytvoří základy pro ovládání míče. Hráči, kteří získávají jistotu při práci s míčem, si více věří, potřebují méně času na řešení jednotlivých herních situací, a jsou to oni, kteří tvoří hru svého týmu.

 

Zdroje:

  • avcssbasketball.com

  • Bob Bigelow

  • basketballcoachbob.com


Trenérský bulletin „Čti a reaguj“ vydává Metodická komise České basketbalové federace ve spolupráci s odborným trenérským webem 24vterin.cz. Vybrané téma zpracoval Martin Chmel.  Bulletin je dostupný v elektronické podobě na webu 24vterin.cz.