V prosinci jsem měl tu čest hostit v USA čtyři české basketbalové trenéry v rámci turné po NCAA klubech. Jedna z věcí, která mě i spolucestující trenéry doslova zasáhla, byla převaha a akcentování hodnot téměř v každém týmu, který jsme navšítvili. Většina týmů měla svých 3 – 5 hodnot napsaných na zdi v šatně. Často jsme slýchávali trenéry začínat trénink vyprávěním příběhu, který zdůrazňoval jednu z hodnot, jež byla dle realizačního týmu opomíjena. Hodnoty byly rovněž napsány na týmových tričkách, v materiálech pro média a na sociálních sítích týmu. Kdykoli jsme se s trenéry setkali osobně, velmi brzy začali během konverzace mluvit o hodnotách týmu.
Zde jsou uvedeny některé příklady stanovených hodnot, na které námi navštívená škola klade důraz:
- Pokora, vášeň, jednota, služba ostatním, vděčnost – University of Virginia
- Tvrdá práce, nesobeckost, čestnost, odolnost, starostlivost, pozitivní přístup, vděčnost – Duke University
- Závazek, důvěra a starostlivost – Davidson University
- Starostlivost, závazek, vedení službou, důvěra – sebejistota, disciplína a perspektiva – University of North Carolina
- Tvrdá práce, úsilí - nasazení, obětování se a odpovědnost – Wake Forest University
Rozhodně se tím nesnažím říci, že v Čechách potřebujeme hrát basketbal americkým způsobem, ale tento důraz na hodnoty je nicméně hoden k zamyšlení. Americký sportovní systém je úzce spojený se vzdělávacím systémem, takže pravděpodobně představa, že trenér rovněž vychovává hráče pro život, převládá. Nicméně, mnoha z těchto trenérů jsou vypláceny miliony dolarů, aby vytvořili vítězné týmy. Ačkoli NCAA hráči nejsou profesionálové, úroveň zázemí, množství pozornosti médií, hodiny tréninků, apod. daleko převyšují podmínky profesionálních evropských týmů. Tito trenéři jsou najímáni a odvoláváni na základě počtu výher a proher, kterých dosáhnou, nikoliv na základě faktu, jak vychovávají hráče pro život. Tudíž pojďme to vzít pragmaticky v potaz dříve, než se vrátíme k myšlence sociálního charakteru.
Zvažme na chvíli, co několik studií říká o zkušenostech týmů, které jsou vedeny hodnotami. Týmy, které jsou vedeny hodnotami, mají tendenci produkovat fyziologické zdravotní přínosy (např. méně onemocnění), emocionální přínosy (např. odolnos proti depresi), psychologické přínosy (např. delší vzpomínky). Konkrétněji zjistily, že týmy vedené trenéry vyznávající hodnoty, mají menší pravděpodobnost zranění a onemocnění hráčů; jejich hráči mají větší šanci vyrovnat se s porážkou a jsou odolnější vůči nekonzistentním rozhodčím; a pravděpodobněji si zapamatují, jak hraje tým, a reagují na skauting report. Hodnoty jsou prospěšné pro jednotlivé hráče. Postupem času týmy, které jsou vedeny hodnotami, častějí vyhrávají, ukazuje se, že mají efektivnějí tréninky, jejich hráči vykazují lepší koncentraci, a je zde zřejmá i větší loajalita mezi spoluhráči i od fanoušků.
Graf č. 1
|
Jednotlivec |
Tým |
|
Zdravotní přínosy |
Méně zranění a onemocnění |
Více výher |
|
Emocionální přínosy |
Rychlejší zotavení z porážky |
Efektivnější tréninky |
|
Schopnost vyrovnat se s nekonzistentním celebrováním |
Lepší koncentrace |
||
Psychologické přínosy |
Pamatuj si, jak tým hraje |
Větší loajalita mezi spoluhráči |
|
Reaguj na scouting reporty |
Větší loajalita fanoušků |
Z diskusí s několika trenéry, které jsem v posledních měsících vedl, vyplynulo, že aby trenér mohl vést s hodnotami, on či ona musí tyto hodnoty skutečně projevit. Trenér musí tyto hodnoty reprezentovat. Nemůžete deklarovat hodnoty pro váš tým, pokud je sami nerespektujete, a očekávat, že tým se s nimi sám ztotožní. Může se to zdát jako vysoký požadavek na trenéra, ale musíte opět zvážit konkrétní přínos pro váš tým a klub. Jiná studie zjistila, že pokud trenér vede tým na základě hodnot, dojde k “zesílení efektu”. Tento druh zesílení efektu by mohl být požadovaný výsledek pro jakýkoli sportovní tým. Můžeme ho nazývat jako zesílený efekt společenského charakteru: pozitivní emoce, sociální kapitál a prosociální chování. Pozitivní emoce jsou týmem prolnuté dominovým efektem, pokud trenéři ztělesňují pozitivní hodnoty. Například když trenéři oceňují soucit, lásku a kladou důraz na pozoruhodný výkon, pak jsou hráči inspirováni; jejich týmová hrdost se zvyšuje; zesiluje se jejich požitek z tréninku a jejich role spokojenosti se zvyšuje. A opět – který tým by nechtěl, aby jeho hráči byli inspirováni, byli hrdí na svůj klub, měli požitek z tréninku i zápasu a byli šťasní, že jsou součásti klubu? To všechno jsou pozitivní emoce, které souvisí s trenéry, kteří demonstrují hodnoty, které vyznávají.
Druhým faktorem, který přispívá k zesílení efektu společenského charakteru trenéra, je sociální kapitál. Sociální kapitál je rozvoj pozitivních vztahů mezi hráči. Vysoký sociální kapitál v organizacích byl prokázán snadnějším uzavřením dohod , usnadněním komunikace a spolupráce, zvýšením závazků jednotlivých členů organizace, podporou individuálního učení se, posílením vztahů a zapojením se a zlepšením výkonnosti organizace. Ve sportovní terminologii je sociální kapitál dobrá týmová koheze. Použití hodnot v budouvání týmové soudržnosti by mohlo znamenat, že trenéři můžou snadněji motivovat hráče, “přimět” hráče, aby spolu lépe komunikovali a spolupracovali, aby se lépe zapojili do týmu, aby našli motivaci učit se na “vlastní pěst”, a tudíž častěji vyhrávali. Avšak to vše začíná s trenérem demonstrujícím hodnoty, které vyslovil.
Třetím faktorem je, že trenéři demonostrují hodnoty, které si přejí vidět ve svém týmu., což se nazývá prosociální chování. Prosociální chování je tendence zapojit se do vstřícného chování vůči druhým, či přispět ostatním. Jedná se o vnitřní motivaci pomoct ostatním. Když si hráči uvědomí a uvěří, že jejich trenér si opravdu přeje jim pomoct, pak je větší pravděpodobnost, že oni sami pomůžou svým spoluhráčům. Vedení založené na hodnotách může pomoct zmírnit rakovninu sobectví ve sportu.
Graf č. 2 - Zesílení vlivu trenéra
|
Obecné |
|
Tým |
Pozitivní emoce |
Soucit |
Isnpirace pro hráče |
|
Láska |
Zesílení týmové hrdosti |
||
Zdůrazni výjimečné
|
Měj požitek z tréninku |
||
Spokojenost s týmovou rolí |
|||
Sociální vklad |
Snadnější uzavírání dohod |
Týmová koheze |
|
Zjednodušení komunikace a spolupráce |
Snadněji motivovat hráče |
||
Rozšíření závazku jednotlivých členů |
Lepší komunikace a týmová práce |
||
Podpora individuálního učení se |
Větší týmový závazek |
||
Posílení vztahů a zapojení se |
Motivován učit se na “vlastní pěst” |
||
Vyšší organizační výkon |
Vyhrávat častěji |
||
Prosociální chování |
Vstřícnost vůči ostatním |
Pomáhat spoluhráčům |
|
Příspívat k prospěchu druhých |
Snížit sobeckost |
Je tradičně přijímáno a často obecně konstatováno, že sport buduje charakter. Nicméně mnoho studií ukazuje jinou realitu. Zatímco osvojování pohybových dovedností a specifických sportovních schopností jsou významným přínosem zapojení do sportu, jiné prvky přispívající k rozvoji sportovců jako například životní zkušenosti a hodnoty musí být rovněž brány v potaz. Několik dlouhodobých studií ukázalo, že čím déle jsou sportovci aktivní, tím vice jsou morálně odolnější. Josephine Institute zjistil, že chlapci a dívky, kteří sportují, ve skutečnosti pravděpodobněji podvádějí ve škole a zapojují se do jiných nepoctivostí, do klamavých a nebezpečných praktik bez ohledu na pravidla nebo tradiční představy o fair play. Nesportovní chování, úpadek mravních hodnot, diskriminace, rasismus, agresivita a výhra za každou cenu, která deformuje fair play, jsou spojeny i se sportem. Jedna studie sledující sportovce z osmi zemí po dobu vice než 30 let zjistila, že ti, kteří se věnují sportu do svých dvaceti let, uvažují morálně stejně jako žáci na druhém stupni..
Možná si myslíme, že koučování na základě hodnot od nás vyžaduje příliš mnoho změn a že rozvoj morálního charakterů našich sportovců není naše práce. Proto zmíním jeden poslední argument založený na nezbytnosti zachovat základnu našich dětí, ze kterých můžeme vybrat a rozvíjet naše budoucí hvězdy. Diskutoval jsem to s jedním fotbalovým funkcionářem a řekl mi: “V Čechách jsme ve fotbale nuceni přemýšlet o hodnotách, jelikož mnoho rodičů dětí v našich klubech vidí úspěchy podnikání založeném na hodnotách, tudíž od nás i ve sportovním kontextu očekávají, že jejich dětěm dáme více, ne pouze výhru.”
Abyste si nemysleli, že budete muset dělat všechno jinak pro to, abyste přispěli ke proměně hráčů nebo dosáhli úspěchu, který vedení na základě hodnot může přinést, jiná studie prokázala, že pokud trenéři dají jednu morální hodnotu mezi pět, na základě nichž vedou tým, mohou pozitivně ovlivnit sociální charakter svých svěřenců.
“Jsme učitelé. Jsme označování jako trenéři, ale jsme učitelé a učíme život prostřednictvím basketbalu. Musíme vyhrávat zápasy a musíme být úspěšní na basketbalové palubovce, ale to se rovněž přenáší do života. Musíme se ujistit, že když nás hráči opouštějí, jsou připraveni na život. Jsou připraveni jít a dobýt svět a zanechat pozitivní stopu.” Danny Manning, basketbalový trenér týmu Wake Forest a 15 let hráč NBA.