Odhalte skryté příležitosti

Ježdík, Barda  |  06.12.2016

LEADERS Sport Performance Summit se poprvé konal na západním pobřeží USA. Pořadatelé konference využili prostory  v Red Bull Media House v Santa Monice. Jedná se o jednoduchou budovu, která zvenčí vypadá jako logistický sklad. Jakmile ale vejdete dovnitř, řeknete si, tady bych chtěl strávit nějaký čas. Obrovský prostor je členěn do několika segmentů, které oddělují plochy určené pro sportovní aktivity. Můžete si například půjčit horské kolo a projet přes několik překážek, zahrát si stolní tenis nebo například jednoduše skočit do gymnastické jámy zaplněné pěnovou hmotou.  V celém prostoru jsou pouze 3 zasklené kanceláře, které jsou určené vedoucím manažerům. Ranní a odpolední setkání propojila poznatky a zkušenosti expertů z amerického fotbalu, obchodní hlediska a názory na inovaci odborníků na software určený pro sportovní prostředí korporace SAP, informace o průzkumech společnosti Pixar, zabývající se počítačovou animací. Většina témat zapadala do prostředí západní části Spojených států, které je často označováno jako centrum pokroku a budoucnosti také díky velké koncentraci společností zabývajícími se křemíkovými mikročipy a počítači.  

Hostující řečníci zaujali publikum složené z elitních sportovních expertů způsoby, které směřují k dokonalosti v jejich oborech a postřehy z oblastí mimo sportovní sféru zachycující zejména představivost. Scott Drawer, šéf cyklistického týmu Team Sky popsal na Twitteru setkání s Meg LeFauve, spoluautorkou oscarového filmu společnosti Pixar Inside Out (v českých kinech V hlavě) takto: „Bylo to jedno z nejlepších setkání, které jsem kdy zažil“.

Zde jsou některá témata zahrnující například základní dovednosti a nároky požadované skauty v americkém fotbale, Design Thinking v obchodě a síla vyprávění ve filmu a sportu s cílem utvářet vývoj svých protagonistů.

 

Jak identifikovat a rekrutovat talentované hráče a vytvořit vítězný tým.

Řečníky tohoto panelu byli Les Snead, generální manažer LA Rams a Tom Telesco, generální manažer San Diego Chargers. 

Klíčové poznatky:

  1. Schopnost efektivně delegovat a organizace času (time management) jsou nezbytné a mají zásadní význam. Efektivní delegování vychází z pochopení priorit klubu a Generálního Manažera. Nezbytným předpokladem je prostředí, které je založené na důvěře s těmi, na něž delegujete. Ideální stav pak je, že vaši lidé jsou zmocněni pracovat pro vás a váš klub (organizaci) s pocitem svobody. Stále zdůrazňujte role lidí, odpovědnosti, které jsou s tím spojené a jaké jsou naše cíle (co budeme dělat). Přidejte každodenní informace Jak to budete dělat.
  2. Skauti musí mít silné komunikační dovednosti pro oba případy – mluvit s příchozími hráči a reportování GM nebo sportovním ředitelům. Měli by se cítit komfortně ve smyslu být schopni a mít možnost kombinovat subjektivní posouzení a objektivní analýzy. Pokud budou mít pocit, že jejich práce má význam pro úspěch klubu a není to pouhá nutnost, snadněji dojdou k přirozeným závěrům. Mimo sportovní prostředí by se stále měli mít v patrnosti, že jsou součástí klubu, který na každém kroku reprezentují. V každém momentě i za všech okolností jsou profesionálové.
  3. Analýzy a následná DATA jsou v moderním skautování rozhodující.  LA Rams mají síť analytiků, kteří jsou schopni doplnit více intuitivní posouzení skautů s cílem snížit rizika při náboru a výběru hráčů. Předtím je důležité vytvořit „společnou řeč“, aby se jednotlivé segmenty pozorování vnímaly podobně a zaznamenávaly stejně. U skautovaných hráčů sledují vývoje jednotlivých faktorů. Pokud se sledované položky zastaví, nebo dokonce dojde k jejich poklesu, snaží se odhalit, proč k tomu došlo. 
  4. Skauti musí vědět, koho hledáme, proto je důležité úzké propojení na celou sportovní složku. Než se potkáme s hráčem, je důležité získat co nejvíce informací o něm a jeho zázemí (škola, rodina, kamarádi). Cílem je odbourávat subjektivní pocity a přidávat reálné. Stejně tak je důležité najít otázky, na které se neptáme a nikdy je nevyslovit. Klasifikace sledovaných faktorů musí být jednotná pro celý klub. Například lékařské aspekty, dovednosti, zázemí, kondiční předpoklady a jejich stupeň rozvoje, atd. Některé jsou snadno viditelné, jiné méně, ostatní nejsou vidět vůbec a musíme je získat jinou cestou. 
  5. Minimalizovat risk je klíčové. I proto jsou důležité vazby skautů na trenéry a kouče, kteří pracují s mladými hráči na středních školách a universitách. Snažíme se je informovat o ve smyslu, jaké hráče budeme potřebovat. Již od mládí sledujeme charakter hráče na poli sportovním i mimosportovním. Skauti musí strávit určitý čas v prostředí, ve kterém hráč vyrůstal a momentálně žije a trénuje. Nikdy neposuzujeme hráče pouze na základě výher a proher.  
  6. Nejčastější chyby? Přivedli jsme hráče, kteří byli dobrými studenty a vynikajícími hráči, ale nezapadali do jejich konceptu hry. Je nutné i sledovat, jak si hráči v týmu sednou dohromady, po všech stránkách. Výkon týmu není jen o fyzických předpokladech, ale také například o respektu ke kultuře klubu a psychické odolnosti.
  7. Doporučují GM a sportovním ředitelům strávit v „budově“ více času před tím, než začnou lidé přicházet do kanceláří a více času strávit se všemi trenéry a členy realizačního týmu, nejen s hlavním koučem.
  8. Snaží se více propojit fyzio-lékařskou složku s mentálními kouči a sportovními psychology. Mentální stránka úzce souvisí nejen s nezbytně nutnou dobou návratu hráčů po zranění.    

 

Lidské zdroje a řešení problémů: Změna myšlení, způsobu práce a vedení.

Sam Yen, výkonný ředitel SAP, oddělení Design thinking, vysvětluje, že většina IT firem je schopna investovat pouze 28% svého rozpočtu na inovativní postupy. Zbylých 72% je utraceno na „chod firmy“. Úkolem všech obchodních odvětví je najít způsoby jak snížit oněch 72%, v reálných hodnotách s cílem zvýšit svůj rozpočet na inovace. Tento proces vyžaduje dobře formulovaný mandát shora v případě převratných inovací. Inovace, které posouvají firmu vpřed, je třeba provést a někdy tím pádem prosadit i díky odpovědnosti vyplývající z vedoucí pozice. Průlomová inovace je ta, která odpovídá kreativnímu myšlení s kapacitou pro efektivní realizaci těchto myšlenek. 

Řešení problémů ve firmách má tendenci vést ke kumulativním inovacím. Pro Yena je kreativita víc o nacházení problémů. Design Thinking je iniciativa zaměřená na inovace a používaná například v Samově softwarové firmě SAP, automobilovém gigantu General Motors nebo MIT (Massachusettský technologický institut - komplex MIT má pět škol, jednu vysokou školu s 32 akademickými odděleními, se silným důrazem na teoretický, aplikovaný, mezidisciplinární vědecký a technologický výzkum). Tento podnět odkazuje k navrhování specifických poznávacích (kognitivních) aktivit, které návrháři používají při své práci.

Design Thinking identifikuje problém ještě dříve, než se začne hledat řešení. Proces hledání problému je jednodušší, hlavně když máte tým složený z odborníků pocházejících z různorodých prostředí a sdružující různé pohledy.  Design Thinking pozvedne kreativitu a potenciál. Základ Design Thinking je zachycen ve slovech německého filozofa Arhura Schopenhauera: „Talent zasáhne cíl, který nikdo jiný nemůže zasáhnout, genius zasáhne cíl, který nikdo jiný nemůže vidět.“ Prvním krokem je Objevení: nacházení problému znamená „ujít míli v botách“ těch, kteří daný problém zažívají. Druhým krokem je fáze Designu, která nastane, když existuje prostor pro mnoho počátečních neúspěchů a brzkou zpětnou vazbu. Toto období udrží organizaci v dobré kondici a obezřetnosti, což se jí vrátí, když přijde fáze Dodání

Jeden z nejúspěšnějších projektů, který vznikl na základě výše uvedených pravidel je spolupráce SAP a NFL v rámci finálového utkání Super Bowl. SAP nejprve zjistil, kolik lidí má zájem přijet do města, kde se bude finálové utkání konat. Zároveň získali informace, co ve městě chtějí dělat kromě sledování utkání a jaké jsou jejich zájmy kromě toho, že jsou fanoušky amerického fotbalu. Na základě těchto informací navrhli a vytvořili jednu hlavní a několik vedlejších zón pro fanoušky, včetně velkoplošných obrazovek a různých stanů pro odlišné cílové skupiny. Na základě zpětných vazeb z aplikace, která byla k akci speciálně vytvořena, byli schopni fanoušky s podobnými zájmy posadit vedle sebe do hlediště. Výsledkem bylo 1,1 miliónu stažených aplikací nebo návštěv na jejich, pouze k tomuto utkání vytvořených, webových stránkách. Vše z dílny SAP. Podobný projekt, ale delšího trvání vytvořili pro německý národní fotbalový tým před a během ME 2016. Prostřednictvím jejich software, kromě jiného, komunikovali trenéři, realizační tým a fotbalová federace se všemi potenciálními reprezentanty. Komunikace probíhala v obou směrech. Hráči například prostřednictvím systému předávali informace realizačnímu týmu a federaci o zdravotním stavu. Trenéři kupříkladu informovali hráče o návštěvách v klubu a následných setkání a rozhovorech.  

 

Síla příběhů: Jak Hollywood může řídit lidské chování 

Meg LeFauve byla v roce 2015 nominována na Oscara za nejlepší původní scénář za film Inside Out (V hlavě) společnosti Pixar. Než začala psát scénáře, pracovala deset let jako osobní asistentka pro Jodie Foster. Produkovala také v roce 2002 film The Dangerous Lives of Altar Boys a napsala scénář k filmu The Good Dinosaur. V současné době pracuje na scénáři k filmu Captain Marvel společně s Nicole Perlman.

Meg přirovnává vyprávění příběhů k přidané hodnotě v růstu, která spoluutváří naše myšlení. Vytvořením jiného příběhu oslovíme dvě skupiny diváků. Do první patří protagonisté, což jsou lidé, kteří souhlasí s překážkami, které se v příběhu vyskytují a berou je jako nedílnou součást (rámec). Druhou skupinu tvoří antagonisté, pro něž je příběh jako příležitost k učení. Výzvy, které vznikají vnímáním příběhu, otvírají každému jeho současný standardní systém vnímání a přemýšlení, jež jsou často úzce spojeny s charakterem člověka. Příběh dává člověku příležitost nahlédnout svůj svět v nových, dosud nepoznaných souvislostech. Stejně tak je tomu u sportovců. V momentě, kdy lidé o věcech začnou hlouběji přemýšlet, jsou schopni odhalit své nedostatky a hledat prostor a možnosti k jejich řešení. Sportovec může například chtít vyhrát soutěž, ve které startuje nebo se stát hrdinou, což znamená něco chtít a zároveň být schopen vnímat překážky jako krok k dosažení vyššího cíle.

V rámci tohoto paradigmatu trenéři musí nastavit u sportovců aktuální proud myšlení prostřednictvím naslouchání a dotazování, čímž vytvoří prostředí vhodné pro vyprávění jejich příběhu. Tímto nastavením získáme větší příležitost pro „hlubší praxi“ (ve smyslu mozkové aktivace), která má za následek rozvoj dovedností.

Sportovci se musí v procesu učení pohybovat na tenké hraně mezi pocitem pohodlí a bezpečí (prostředí zbavené napětí) a zároveň pocitem, že mohou být zranitelní v praxi, mají-li růst. Úkolem sportovních organizací musí být vytvořit prostředí vhodné k učení. Hlavně u sportujících dětí je důležitý pocit bezpečí, ve smyslu, že si mohou zkoušet nové věci, aniž by byly trestány za to, že je dělají špatně. Chybovat při učení je nevyhnutelné a musíme to respektovat.  Vidění překážek poskytuje příležitost pro různé myšlení a tím pádem různé druhy řešení. A vytváří poutavý příběh.