Oren Amiel, Lubor Blažek, Michal Ježdík, František Rón
Oren Amiel
Hi to All.
I want to give you another view about 4 out / 1 in offense. (Guards & Forwards on the perimeter, placed the way you as a coach decided and 1 Post player inside).
Many colleges teams are using that form. The main reason is to keep it simple for the young players. Players always run to the same spots, and starts the offense from the same positions (Guards / Forwards / Center). The main power of this form is the floor balance.
As a coach you can create any action you want – according to your players skills – out of this form. you can put a stagger or single screen for your shooters, you can set a flare or a back screen. There’s also a great spacing for cutters (Back door / Front cut) and of course you can also play PNR in all directions or you can duck it inside. All of these actions can be played out of this form without use different floor for each play. The idea is to get to basic positions as soon as possible. It’s easier and quicker. We might think that in this form the main target wiuld be playing inside and that you must have a true “BIG MAN” who can create from the low post. But it’s not completely right. Of course, it’s a big advantage if you have a POST PLAYR who forces lots of attention but as I mentioned, it’s not a “MUST” to have such a big man. Put your players in basic positions and then create your offensive actions out of that floor balance. It’s challenging for the coach, it’s fun for the players. Take Care, Oren
Lubor Blažek
Asi každý trenér zná tu situaci, kdy např. jeho dva útočníky ubránil jeden obránce, kdy po úniku hráče s míčem a následující výpomoci obránců nebyl vidět žádný volný spoluhráč pro přihrávku. To jsou dva z mnoha příkladů špatného spacingu. Spacing je jedním z naprosto rozhodujících faktorů, které rozhodují o úspěchu či neúspěchu v basketbale. Vždyť hráči jsou v průběhu útoku v průměru 80% času bez míče! Trvalé dodržování správných zásad spacingu v útoku je nutné trénovat již s těmi nejmenšími začínajícími hráči. Všichni víme, jak míč přitahuje jako magnet mladé hráče k sobě. Spacing bychom mohli definovat např. jako soubor dovedností, které umožňují hráčům správný útočný pohyb v prostoru. Jaké dovednosti mám na mysli? Tak např. čtení pohybu míče , čtení postavení spoluhráčů i protihráčů, čtení postavení obrany. Jestliže dribluje hráč s míčem směrem k hráči bez míče, tak ten musí reagovat, např. sběhnutím za zády svého obránce ke koši. Nebo při úniku hráče s míčem ke koši hledá spoluhráč novou pozici, do které mu může hráč s míčem přihrát. Tou nejpodstatnější zásadou spacingu je dodržování dostatečných vzdáleností všech hráčů od sebe navzájem. Hra v postavení 4-1 je v moderním basketbale velmi užitečnou a používanou variantou, mimo jiné právě proto, že umožňuje velmi dobrý spacing, který obraně ztěžuje snadné výpomoci a následné včasné rotace obránců. Video je ukázkou toho, že bez správného spacingu by i velmi dobré individuální dovednosti hráčů nestačily k překonávání obrany soupeře.
Michal Ježdík
Dobrý den všem, útočný koncept vycházející ze základního rozestavení s 1 hráčem operujícím v oblasti vymezeného území (nemusí to být vždy podkošový hráč) a čtyřmi na perimetru se snažíme využívat, když si myslíme, že máme hráče, který je schopen přehrát obránce 1na1 z postavení zády ke koši. Je to také dobrá příležitost obránce má problémy s fauly, nebo chceme obránce dostat do situace, aby "získal" faul, nebo nás nechal jednoduše skórovat. Bonusem jsou pro nás situace high-low, kdy po přihrávce z TOK do vnitřního prostoru není určená help side defense, strana odkud přichází pomoc). Pokusím se popsat další výhody, které plynou z rozestavení 4out+1in:a/ zdvojení útočníka s míčem ve vnitřním prostoru je těžší, protože obránci musí překonat větší vzdálenost a naopak hráč s míčem má větší příležitost "najít" volného spoluhráče, b/ snadněji se odhaluje slabina soupeře v situacích 1na1 (mismatch), c/ pokud uděláte chybu při vniknutí hráče s míčem do vnitřního prostoru, snadněji najdete příležitost k přihrávce na volného spoluhráče, d/ obrana častěji řeší situace close-out, což znamená, že obrana stále reaguje na pohyb míče a hůře se jí zastavuje vnik hráče s míčem, zvláště po rychlém přenesení míče z jedné strany na druhou ,e/ pokud obránce pivota pomůže zastavit vnikajícího hráče s míčem, jeho útočník bývá volný v bezprostřední blízkosti koše, nebo v tzv. short corner, f/ velmi dobře se ze situace 4ou+1in hraje pick-and-roll, obránce clonícího hráče je často pozdě na řešení clony celé vymezené území je prázdné, tento moment můžeme využít k seběhnutí clonícího pivota, nebo k uvolnění jakéhokoliv útočníka bez míče za zády obránce (back-door cut). Trenéři, pokud se rozhodnete využít útok 4out+1in určete na začátek jednoduchá pravidla a později přidávejte na složitosti. Určitě se vám to vyplatí. Příjemný konec basketbalové sezóny. Michal
František Rón
V utkání je situace 4 out – 1 in vytvářena velmi často díky velice dobrým střelcům na pozici 4. Trenéři budují systémy, aby k takovému rozestavení hráčů docházelo, ale někdy stačí „pouze“ do detailu nacvičená kombinace – clona na hráče s míčem na středu hřiště: Hráč na pozici 5 cloní, uvolňuje se přímo ke koši (pick and roll), současně s ním hráč na pozici 4 vybíhá od koncové čáry do místa, kde clonil 5 (zip), nebo hráč 4 cloní hráče s míčem a po cloně se uvolňuje od hráče s míčem na perimetr (pop out), hráč – 5 se snaží uvolnit ve vnitřním prostoru (post-up). Nejhůře se ale tato situace brání, pokud k ní dojde v poloprotiútoku. Hráč s míčem musí co nejrychleji dodriblovat pod line 45°, míč je následně přihráván po perimetru i „zásluhou“ druhého pivota (trailer), aby co nejrychleji změnil slabou a silnou stranu. Současně se první trailer snaží uvolnit ve vnitřním prostoru….
A co obrana? Já chci od hráčů 3 věci: 1. Hráče ve vnitřním prostoru bránit zpředu a tlačit ho směrem ke koši (ať zkusí hráč s míčem přihrát lob pass na dlouhou vzdálenost a ztíží mu to blízkost obroučky, resp. desky). 2. Obránce hráče s míčem sleduje oči přihrávajícího a pracuje aktivně rukama v passing line (je velmi málo hráčů, kteří dají „no-look“ lob pass). 3. Ostatní obránci hráčů bez míče naznačují výpomoc směrem k pivotovi ve vnitřním prostoru (někdy stačí krátké zaváhání přihrávajícího a je po výhodné situaci).
Jednoduše se to píše, ale nácvik útočné, resp. obranné fáze v tomto rozestavení je velmi těžký a možná zjistíte, že musíte jít „zpět“ k nácviku individuálních činností jednotlivce. Přeji hodně trpělivosti.
I want to give you another view about 4 out / 1 in offense. (Guards & Forwards on the perimeter, placed the way you as a coach decided and 1 Post player inside).
Many colleges teams are using that form. The main reason is to keep it simple for the young players. Players always run to the same spots, and starts the offense from the same positions (Guards / Forwards / Center). The main power of this form is the floor balance.
As a coach you can create any action you want – according to your players skills – out of this form. you can put a stagger or single screen for your shooters, you can set a flare or a back screen. There’s also a great spacing for cutters (Back door / Front cut) and of course you can also play PNR in all directions or you can duck it inside. All of these actions can be played out of this form without use different floor for each play. The idea is to get to basic positions as soon as possible. It’s easier and quicker. We might think that in this form the main target wiuld be playing inside and that you must have a true “BIG MAN” who can create from the low post. But it’s not completely right. Of course, it’s a big advantage if you have a POST PLAYR who forces lots of attention but as I mentioned, it’s not a “MUST” to have such a big man. Put your players in basic positions and then create your offensive actions out of that floor balance. It’s challenging for the coach, it’s fun for the players. Take Care, Oren
A co obrana? Já chci od hráčů 3 věci: 1. Hráče ve vnitřním prostoru bránit zpředu a tlačit ho směrem ke koši (ať zkusí hráč s míčem přihrát lob pass na dlouhou vzdálenost a ztíží mu to blízkost obroučky, resp. desky). 2. Obránce hráče s míčem sleduje oči přihrávajícího a pracuje aktivně rukama v passing line (je velmi málo hráčů, kteří dají „no-look“ lob pass). 3. Ostatní obránci hráčů bez míče naznačují výpomoc směrem k pivotovi ve vnitřním prostoru (někdy stačí krátké zaváhání přihrávajícího a je po výhodné situaci).
Jednoduše se to píše, ale nácvik útočné, resp. obranné fáze v tomto rozestavení je velmi těžký a možná zjistíte, že musíte jít „zpět“ k nácviku individuálních činností jednotlivce. Přeji hodně trpělivosti.