Poznatky ze studijní cesty po americkém Texasu

Beneš  |  ostatní  |  21.05.2014

Účastníci studijní cesty: Pavel Beneš, Michal Franěk, Tomáš Grepl, Tomáš Bartošek, Martin Jindra, Jan Slowiak

Na začátku září se mě a dalším kolegům naskytla příležitost odcestovat na studijní cestu do kolébky basketbalu, USA. Tuto možnost jsem přivítal, jelikož jsem před necelými třemi lety již jednu takovou cestu absolvoval. Z první trenérské stáže jsem si odnesl spoustu nových poznatků, cvičení  a dojmů. Nejvíce mne však oslovilo nadšení a entuziasmus, se kterým se v USA basketbal dělá. Bezesporu názor, že je to v dané zemi náboženství je zcela pravdivý. Proto jsem byl natěšený a plný očekávání, čím mne druhá stáž dostane.

Program říjnového tripu byl hodně nabitý a jména univerzit či středních škol předurčovala zajímavou kvalitu přísunu informací.  Začali jsme shlédnutím přípravného utkání Dallas Mavericks proti Orlandu Magic v den příletu do Dalasu. Poté nás provedl zákulisím  haly a kanceláří ředitel pro mezinárodní skouting Mavericks, Alvydas Pazdrazdis. Tento typický američan J, mimochodem velmi příjemný chlapík, s námi strávil cca 30 minut a trpělivě odpovídal na naše dotazy. Po půlnoci nás pustil z haly zadním vchodem a šli jsme odpočívat. Druhý den jsme vyrazili vstříc novým poznatkům a dojmům. Na programu byla spousta tréninků, obědů s hlavními trenéry, osobních konzultací a mnoha dalších aktivit. Plán našeho tripu byl následující:

15. – 17. října             oblast Dalas

15. října                      Arlington Martin High School  - Chris Hall  hlavní trenér

University of  Texas Arlington - Scott Cross  hlavní trenér

16. října                      Dallas Baptist University - Brandon Curran  hlavní trenér             

                       Dallas Baptist Midnight Madness

17. října                      SMU basketball program

18.-19. října                Baylor University – Scott Drew  hlavní trenér, Charlie Melton kondiční trenér

19. října                      Texas Christian University - Kwanza Johnson asistent trenéra

20. října                      Texas A&M University,         Mitch Cole  asistent trenéra, Darby Rich  kondiční trenér   Texas A&M American football game

21. – 23. října             oblast Houston

21. října                      Waltrip High Schoul - Dan Kelly  hlavní trenér

22. října                      St. Pius X High Schoul – Russell Carr hlavní trenér

23. října                                  odlet zpět do ČR                              

Během celých 10 dnů jsme viděli spoustu nových a zajímavých cvičení, dozvěděli jsme se různé pohledy na basketbal, různé filozofie trenérů a jejich asistentů, i rozdílné přístupy trenérských týmů k hráčům. Ne všechno co jsme viděli se nám vždy líbilo nebo jsme s tím souhlasili, ale komplexně byla tato trenérská stáž pro mne obrovským přínosem a byla připravena na vynikající úrovni. Během deseti dnů jsme se také setkali s mnoha překvapivými či strhujícími momenty. Mezi velmi milý a překvapivý moment patřilo, když nás trenér Bayloru Scott Drew seznámil s legendárním Coachem Carterem, podle něhož byl natočen taktéž legendární film nesoucí jeho jméno. Mezi strhující momenty určitě patřila návštěva utkání amerického fotbalu, kde bylo 90.000 diváků. Tamní  atmosféra byla opravdu neuvěřitelná.

Za vše co jsem měl šanci vidět či poznat je potřeba zvláště poděkovat lidem či organizacím, které se podíleli na přípravě a realizaci studijní cesty : Mgr. Michalu Ježdíkovi, Janu Slowiakovi, ČBF a BCM Nymburk na straně české. Billymu Crossanovi, Miku Sigfridovi a organizaci Athletes in Action na straně americké.

Na následujících pár stránkách jsem pro vás připravil  pár cvičení, poznatků či pohledu trenérů, která mne oslovila či zaujala. Třeba si mezi nimi vyberete a oblíbíte také některá. Přeji vám příjemné čtení.

Ve většině tréninkových jednotek se objevovala cvičení zaměřená na:

1.      Driblink

2.      Close out

3.      Boxout

4.      Přihrávky

5.      Nácvik RP

6.      Střelba

7.      Nácvik obranných a útočných činností jednotlivce 1/0 a 1/1

8.      Nácvik obranných a útočných kombinaci 2/2 a 5/5

9.      Rozvoj kondice, sily a výbušnosti

CLOSE OUT DRILLS

TEXAS A&M UNIVERSITY

Hráč vybíhá sprintem na tříbodový oblouk a provádí close out, poté jde slide šikmo vzad a následně rovně

Stejné cvičení provádět i na stranách

 

ST. PIUS HIGH SCHOOL

Hráč vybíhá sprintem od kužele na tříbodový oblouk a provádí close out, poté couvá co nejrychleji zpět ke kuželu. Cvičení opakuje 5x

Trenér ukáže hráčům stranu, ti vyrazí a provádějí close out. Poté se vrací zpět do základní pozice a cvičení se opakuje na druhu stranu

 

MARTIN HIGH SCHOOL

Hráč ze svého zástupu přihrává do protilehlého zástupu a jde provádět close out. Hráč s míčem opět přihraje do protilehlého zástupu a jde provádět také close out.  Cvičení se stále opakuje.

 

TEXAS CHRISTIAN UNIVERSITY

 

UNIVERSITY OF TEXAS AT ARLINGTON

 

 

BAYLOR UNIVERSITY

 

 

PASSING DRILL

TEXAS CHRISTIAN UNIVERSITY

Hráč dribluje na čáru TH, poté udělá obrátku (přední nebo zadní) a přihrává hráči do zástupu, ze kterého vyběhl různým druhem přihrávky.

 

MARTIN HIGH SCHOOL

Hráč čl přihrává hráči v protilehlém zástupu a jde ho bránit.  Hráč č2 použije různý druh přihrávky  a přihrává do zástupu, ze kterého vyběhl hráč čl.

 

Hráč čl přihrává hráči v protilehlém zástupu a jde ho bránit. Současně s ním jde bránit i obránce č2. Hráč č2 přihrává přes zdvojení do zástupu, ze kterého vyběhl hráč č1. Cvičení pokračuje stejným systémem dále.

 

ST. PIUS HIGH SCHOOL

Základní postavení hráčů. viz. obr.1

Hráč č1 přihrává hráči č2, který je bráněn pouze pozičně svým obráncem, který nevypichuje míč. Obránce od přihrávajícího hráče č1 jde zdvojovat, poté hráč č2 přihrává hráči č1 zpět, který se pohybuje po perimetru silné strany 45° až roh. Zdvojující obránce se vrací close outem k hráči č1, který opět přihrává hráči č2 a zdvojení se opakuje. Po cca šesti přihrávkách se míč přenese na slabou stranu, kde se cvičeni opakuje.

 

DRIBBLING DRILLS

MARTIN HIGH SCHOOL

Hráč 3x mění driblující ruku změnou směru před tělem. Zakončení dvojtaktem.

Hráč 3x mění drib. ruku změnou směru mezi nohama. Zakončení střelbou přes hlavu (baby hook).

Hráč dribluje pravou rukou. U první židle je změna driblující ruky a směru mezi nohama, před tělem. U druhé židle změna driblující ruky a mezi nohama, poté před tělem pak za zády. Zakončení střelbou přes hlavu (skv hook)

 

S.P. WALTRIP HIGH SCHOOL

Hráči stojí v řadách proti sobě. Na pokyn trenéra, vyběhnou driblinkem a uprostřed změní směr i driblující ruku a vyhnou se.

l) před tělem

2) in & out

3) za zády

4) mezi nohama

5) mezi nohama a před tělem

6) mezi nohama a za tělem

7) in & out a před tělem

8) mezi nohama - před tělem a za zády

9) mezi nohama - za tělem a před tělem

 

BOX OUT DRILLS

ST. PUIS HIGH SCHOOL

Hráč č1 stojí na čáře TH. Hráč č2 stojí na tečně průrazového oblouku. Po střele dochází k souboji o doskok míče. Pokud doskočí míč hráč čl, pokračuje v útoku na stejný koš 1/1. Pokud doskočí míč hráč č2, pokračuje v útoku 1/1 na protilehlý koš.

Modifikace: stejné cvičeni 2/2 až 4/4

Hráči č1 a č2 stojí v krátkých rozích hřiště. Hráč č3 stoji v oblasti TH. Obránci stojí u svých útočníků. Na pokyn trenéra obránci mění svoje místa mezi útočníky 1, 2, 3 kruhovým způsobem. Při střele dochází k souboji o doskok míče. Pokud doskočí míč útočníci, pokračují v útoku na stejný koš 3/3. Pokud doskočí míč obránci, zahajují útok na protilehlý koš 3/3.

Modifikace: stejné cvičení 4/4

 

Krytí hráče s míčem pomocí obranného pohybu

BAYLOR UNIVERSITY

Hráč stojí v obranném postoji s rukama držícíma

ručník (švihadlo, triko) za hlavou nad rameny (obr.1). Dále se snaží udržet 80%  těla na  straně driblující ruky s míčem a 20%  těla na straně těla driblujícího hráče.

1. Klasicky zig zag drill

2. Zig zag drill 1/1, útočník má 8 vteřin na překonání vzdálenosti celého hřiště od jedné koncové čáry ke druhé koncové čáře bez zakončení. Obránce se mu v tom snaží zabránit. Pracuje pouze nohama.

3. Zig zag drill 1/1, obránce se snaží udržet 80% těla na straně driblující ruky s míčem a 20% těla na straně těla driblujícího hráče. Pokud útočník dribluje pravou rukou, obránce kryje možnou změnu směru před tělem taktéž pravou rukou (obr.2), levá ruka je v koridoru možné přihrávky (obr.2).

 

MARTIN HIGH SCHOOL

Útočník se uvolňuje pro míč do vyznačeného prostoru (trojúhelníky). Po chycení míče má 8 vteřin na překonání půlící čáry. Obránce se mu v tom snaží zabránit. Vhazující trenér nesmí přehodit obránce směrem k půlící čáře.

Nácvik specifické převahové situace 2/1, 3/2

(herní situace 2/1, 3/2 po využití clony na hráče s míčem nebo po překonání obránce 1/1)

BAYLOR UNIVERSITY

Hráč č1 vniká s míčem do vymezeného území a řeší situaci 2/1 s hráčem na koncové čáře. Obránce hráče č1 dobíhá do obrany.

Stejné cvičení z poloviny hřiště

Stejné cvičení přes celé hřiště:

 

Hráč č1 hraje 1/1, po překonání obránce řeší situaci 2/1 v plné rychlosti.

Hráč č1 vniká s míčem do vymezeného území a řeší situaci 3/2 s hráčem na koncové čáře. Obránce hráče č1 dobíhá do obrany.

Stejné cvičení z poloviny hřiště.

Stejné cvičení přes celé hřiště:

Hráč č1 hraje 1/1, po překonání obránce řeší situaci 3/2 v plné rychlosti.

 

Doporučené cviky na posílení trupu,  horních a dolních končetin  od 14 let věku

Chris Hall - Martin High School – hlavní trenér

Darby Rich – Texas A&M University – kondiční trenér

Chris a Darby doporučují začít s posilováním již ve věku 14 let. Především jde o naučení správné techniky cvičení a průběhu pohybu. Počet opakování je vždy individuální a to podle biologického věku hráče. Pánové doporučují posilovat v herním období 2 až 3 x týdně a mimo toto období 4 x týdně.

 

Příklady možných pomůcek a cviků:

·         TRX

·         Bosu

·         balanční plošiny

·         kliky

·         cviky na břišní svaly

·         cviky na zádové svaly

·         CORE

·         podřepy

·         výpady

·         výkroky na bednu

·         přeskoky přes švihadlo

·         sezení v pravém úhlu u zdi

 

 

Podřepy

·         základní – podřepy bez zátěže, počet opakování je individuální

dbát na správnou polohu těla – rovná záda, zatažené břišní svaly, hlava v prodloužení trupu, kolena rovně dopředu (ne směrem od sebe a ani ne směrem dovnitř), váha na celých chodidlech

 

·         nesprávné polohy při tomto cviku

prohnutá záda a zakloněná hlava                  vyhrbená záda a předkloněná hlava

 

·         modifikace – podřepy se zátěží (jednoručky – nízká váha)

dbát na techniku provádění

 

podřepy na BOSU

 

·         nedoporučuje se používat ve věku 14 – 15 let tyč s nakládací zátěží

·         nedoporučuje se taktéž cvičit s tyčí se zátěží na krční páteři a zádech

 

Výpady

základní – bez zátěže

                                          

 

Modifikace (jednoručky, medicinbal, basketbalový míč, využití pos. gum atd.)

příklad se zátěží – jednoručky, nízká váha

       

Kliky

            

Výkroky na bednu

                                                                                                                  

Core (příklady cvičení)

 

Využití koridorů basketbalového hřiště při RP a polo protiútoku (Russell Carr, ST. PIUS HIGH SCHOOL)

·         RP 2/1 – koridory 2 a 4

·         RP 3/2 – koridory 1, 3, 5 (pod útočnou trojkou 2,3,4)

·         PP 5/4 a 5/5

KŘÍDLA - koridory 1 a 5, PIVOTI – koridory 2 a 4, ROZEHRÁVAČ – koridory 1, 2, 3, 4, 5

·         klíčová informace pro hráče – v každém koridoru běží pouze JEDEN HRÁČ!

·         Již před půlkou hráč musí vidět, zda je koridor, ve kterém běží volný nebo obsazený. Pokud je koridor volný, pokračuje ve sprintu až na min 45° útočného tříbodového oblouku. Pokud je koridor obsazený, okamžitě mění směr a sprintem vybíhá do druhého koridoru pro něj určeného.

 

CELISTVÝ ROZVOJ HRÁČE

TEXAS A&M UNIVERSITY – MITCH COLE

Fyzický

  1. SKILL – dovednost

kategorie 11 – 14 provádět bez obrany 1 – 0

     kategorie 15 – muži či ženy, provádět bez obrany 1 – 0, ale i s obranou 1 – 1

  1. STRENGHT – rozvoj síly

CONDITION            – rozvoj kondice

QUICKNESS            – rozvoj rychlosti

AGILITY                  – rozvoj hbitosti a mrštnosti

 

Mentální

  1. BASKETBALL IQ – basketbalová a herní inteligence

 

  1. PERFORMING UNDER PRESSURE – hrát, provádět činnosti a zvládat situace pod tlakem

 

Vnitřní motivace

  1. COMPETITIVE WILL – konkurence, soutěživost, chtít vyhrávat

 

  1. LEADER SHIP – vůdce, chce – nechce, slova versus skutky

 

Vybrané poznatky

RUSSELL CARR - ST. PIUS HIGH SCHOOL - hlavní trenér

  • protiútok vždy a za každou cenu i po TH

hráč, na pozici 4 (v basketbale vhazuje po koši do hry nejčastěji) stoji vždy při TH na první pozici pro doskok VPRAVO. Po obdrženém koši z TH chytí míč do levé ruky a při pohybu zpět za koncovou čáru mimo desku vlevo, okamžitě pravou rukou přihrává na delší vzdálenost do RP nebo PP.

DARBY RICH - TEXAS A&M UNIVERSITY - kondiční trenér

Je velmi důležité, aby děti dělaly více sportů najednou. Nezatěžují tak tělo jednostranně. Je to nejlepší a zdravá forma prevence zranění.

DAN KELLY - S.P. WALTRIP HIGH SCHOOL - hlavni trenér

Kdykoliv směřuji a provádím pohyb ke koši, je to proto, abych skóroval !!!  Bud' pozorný a vnímej míč.

RUSSELL CARR - ST. PIUS HIGH SCHOOL - hlavni trenér

Vždy, když měníš směr pohybu, změň i svoji rychlost.

Vždy, když měníš rychlost svého pohybu, změň i jeho směr.

SCOTT DREW - BAYLOR UNIVERSITY - hlavni trenér

Dovednosti při zakončení, silná a slabá ruka

Silnou rukou učíme hráče zakončovat všemi způsoby - dvojtakt spodem i vrchem, přes hlavu krátkou rukou (baby hook) i dlouhou rukou (sky hook), čelem ke koši

Slabou rukou učíme hráče zakončovat většinou jen dvojtaktem a přes hlavu krátkou rukou (baby

hook). Stejně hráči vždy zvolí typ zakončení na svoji silnou ruku a nejdůležitější je přece dát KOŠ!


VIDEO PŘÍPRAVA NA UTKÁNÍ

TEXAS A&M UNIVERSITY – MITCH COLE  (15 - 20 min)

Tento univerzitní tým se na každé utkání připravuje stejným způsobem. Jedním z faktorů přípravy je i video z utkání soupeře. Asistenti sestříhají 15 – 20 minutový blok složený z těchto bodů:

 

1.         jak soupeř hraje pick & roll z útočného hlediska

2.         jak soupeř brání pick & roll

3.         kteří dva nejlepší hráči umí využít pick & roll

4.         zda soupeři hrají celoplošnou obranu, na 3/4 nebo obranu od půlící čáry

5.         zda jsou tyto obrany osobní nebo zónové

6.         zda soupeř produkuje klasické zónové obrany a jaké

7.         rozbor klíčových akcí soupeře v postupném útoku