Kategorie zaměření:
hlavní: útočné individuální činnosti jednotlivce
vedlejší: driblink, uvolňování hráče s míčem z driblinku, přihrávání, spolupráce 2-2, cvičení 1-1, cvičení 2-2
Předmětem článku je základní basketbalový rozvoj hráče v útočných činnostech driblink a přihrávky. Individuální rozvoj hráče je nezbytnou součástí dlouhodobé přípravy každého hráče. Driblink a přihrávky jsou základní útočné individuální činnosti hráče. Obecně pro rozvoj individuálních činností je klíčová práce s detaily a vlastní pedagogický proces učení.
Základní elementy individuálních činností driblink a přihrávání:
- činnost rukou
- činnost nohou
Součástí tréninku je zdůrazňování klíčových prvků:
- univerzální postoj (UNIVERSAL STANCE)
- nízký postoj - neustále udržovat nízký postoj
- technika a síla driblinku - tvrdost driblinku, umístění úderů, výška driblinku
CÍLEM individuální přípravy je vlastní angažovanost hráčů. Individuální trénink a drily nesmí být pro hráče trestem či povinností, ale především jejich OSOBNÍM ZÁJMEM.
2 překážky individuálního tréninku:
- kontrola zátěže - počet opakování, interval činnosti a odpočinku, kontrola únavy
- udržení pozornosti, koncentrace hráče - trénink se nesmí stát pro hráče NUDNÝM
Proti nudnému stereotypu a pro udržení koncentrace a zájmu je vhodné časté střídání prvků -útočných a obranných, pomůcek, modifikací, atd.
Rozhodujícím výsledkem není krása provedení, ale EFEKTIVITA na hřišti. Správné nalezení a využívání jednotlivých řešení realizace individuálních činností.
Důležité zásady pro proces učení a roli trenéra v individuálním tréninku:
- Entuziastický přístup
- Trpělivost
- Autentický styl učení - hráč musí věřit tomu, CO a PROČ dělá.
Základní nástroj individuálního tréninku - POMŮCKY
Proč? během utkání vlastní činnost hráče je ovlivněna stresovými faktory - rozhodčí, soupeř, hlediště, ... rychlost a důraznost při používání pomůcek simuluje stresové faktory při soutěži. Klidové provedení činnosti může být fází nácviku, nikoliv však finálním stavem učení, protože nikdy neodráží realizaci během utkání.
Typy pomůcek: kužely, doplňkové míčky (tenisové), boxerské rukavice, odrazové nafukovací boxy, a další.
Klíčový nástroj individuálního tréninku:
UNIVERZÁLNÍ POSTOJ (UNIVERSAL STANCE) - pro všechny basketbalové činnosti:
- ballhandling
- trojnásobně nebezpečný postoj
- přihrávání
- uvolnění bez míče v dolním postavení
- box-out
- obranný postoj, ...
UNIVERZÁLNÍ LOKET (UNIVERSAL ELBOW) - základní poloha horní končetiny pro flexibilní a maximálně rychlé použití útočných činností:
- driblink
- přihrávka
- střelba
- klamavé pohyby
- zahájení úniku z místa
Příklady využití cvičení v individuální rozvoji hráče:
Rozhodující nejsou cvičení, ta jsou nástrojem tréninku, rozhodující je ale dosažení cíle realizace individuálních činností.
Cvičení 1
Zaměření: driblink při využití basketbalového míče a tenisového míčku
Provedení:
Hráč dribluje na místě basketbalovým míčem jednou rukou, druhou rukou nahodí tenisový míček do vzduchu, aby ho chytil druhou rukou, mezitím změní driblující ruku prohozením před tělem, v modifikaci pod nohou, ...
Hráč dribluje na místě, ve druhé ruce má tenisový míček, který přihrává trenérovi, následně pokračuje v uvolnění s míčem ve slalomu změnami driblující ruky pod nohou a je připraven chytit zpětnou přihrávku tenisovým míčkem od trenéra, tenisový míček okamžitě vrací a pokračuje ve slalomu.
Cvičení 2
Zaměření: uvolnění hráče s míčem v pohybu přes obránce 1-1 za využití překážek, resp. pomůcek
Provedení:
Hráč dribluje z půlící čáry směrem ke koši, na tříbodovém oblouku stojí trenér s tenisovým míčkem, který vhazuje v těsné blízkosti na levou či pravou stranu z pohledu hráče. Hráč následně při driblinku souhlasnou rukou nebo po změně driblující ruky pod nohou chytá tenisový míček vnitřní rukou (rukou blíže k trenérovi) a pokračuje explozivním únikem kolem trenéra/obránce směrem ke koši, zakončuje určeným způsobem jednou rukou, ve druhé ruce drží tenisový míček
základní verze: beze změny driblující ruky - trenér nahazuje tenisový míček na stejnou stranu než je driblující ruka
modifikace 1: změna driblující ruky před chycením míčku, nepravidelné střídání stran – nezbytná reakční připravenost hráče
modifikace 2: trenér kromě nahozeného míčku určuje výšku úniku podle výšky zvednuté paže:
- je-li paže trenéra nad ramenem, hráč vniká pod úrovní paže v nízkém postoji
- je-li paže podél těla trenéra, hráč naopak stlačením paže vniká v kontaktu s touto paží
kritická místa:
- čtení způsobu provedení - hráč v rychlosti zastaví před trenérem/obráncem formou zaváhaní (hesitation driblink) a čte situaci
- těsný fyzický kontakt útočníka a trenéra/obránce
- správný nízký a stabilní postoj
- reakční rychlost úniku (explozivní provedení)
Cvičení 3
Zaměření: využití útočné kombinace clony na hráče s míčem (pick and roll)
Provedení: hráč se uvolňuje s míčem k postranní čáře pro využití clony na hráče s míčem postavené v úhlu cca 60 stupňů, uvolňuje se přes clonu vnitřní rukou a po fyzickém kontaktu pokračuje explozivním únikem do koše
modifikace: první nácvik bez obránce, následně v provedení 1-1
kritická místa:
- čtení umístění (spacing, úhly), obránce a spoluhráčů
- změna rychlosti, explozivity
- fyzický kontakt
- technika driblinku, krytí míče
Cvičení 4
Zaměření: uvolnění hráče s míčem v pohybu - nácvik se dvěma míči
Provedení: hráč dribluje jedním míčem na místě, dostává přihrávku od trenéra/spoluhráče a pokračuje dvěma míči z půlicí čáry k židli, kde se prohazuje oběma míči před tělem a znovu startuje těsně kolem židle do úniku a po dvou úderovém driblinku přihrává jednou rukou spoluhráči/trenérovi, který okamžitě střílí, a druhou rukou pokračuje v zakončení
varianta A) hráč dribluje k postranní čáře, přihrává levou rukou do protilehlého rohu, zastavuje se a po obrátce zakončuje pravou rukou nebo se po přihrávce pravou rukou zadním driblinkem uvolňuje pro střelbu z čáry TH
varianta B) hráč dribluje do středu hřiště, přihrává pravou rukou a levou rukou pokračuje driblinkem do stavení na dvě nohy po změně driblující ruky pod nohou a zakončuje střelbou ze střední vzdálenosti
Cvičení 5
Zaměření: multifunkční cvičení zaměřené na uvolnění hráče s míčem, zakončení střelbou, hrou 1-1 a obranou hráče bez míče, tzv. close-out
Provedení: hráč A dribluje jedním míčem z půlící čáry směrem k židli na tříbodové čáře, na které je položen druhý míč, uvolňuje se kolem této židle do středu hřiště po změně driblující ruky před tělem (tzv. hesitation driblink) a po dvou úderovém driblinku zakončuje střelbou po zastavení na dvě nohy, okamžitě běží k židli, ze které přihrává druhý míč hráči B na tříbodové čáře, kterého jde okamžitě bránit 1-1 (close-out), hráč B hraje jeden na jednoho, střelu hráče A doskakuje hráč C, který dribluje k židli, kam pokládá první míč a následně na půlící čáře dostává druhý míč a začíná cvičení znovu, hráč A se posouvá do zástupu B a hráč B do zástupu C.
kritická místa: obrana close-out, změny rolí hráče A z útočníka na obránce
Cvičení 6
Zaměření: multifunkční cvičení 2-2, uvolnění hráče s míčem v pohybu, hra 1-1, přihrávka na hráče uvolňujícího se proti "deny defense"
Provedení: 4 hráči A, B, C, D stojí na koncové čáře, trenér přihrává hráči A nebo D, který dribluje s míčem kolem určené židle, druhý hráč z dvojice A-D, který nedostal míč běží kolem stejně vzdálené židle jako druhý útočník, hráči B a C se stávají obránci, obíhají kolem určené židle a stávají se obránci hráčů A a D (hráč B brání hráče A a hráč C brání hráče D)
varianta A) trenér příslušným signálem určuje uvolnění hráče bez míče mimo vnitřní prostor
varianta B) trenér signálem určuje uvolnění hráče bez míče ve vnitřním prostoru
modifikace: trenér signálem v průběhu hry 2-2 žádá přihrávku od hráče s míčem a následně se oba hráči uvolňují přes aktivní obranu a hra 2-2 začíná znovu dle určených pravidel
kritická místa: v plné rychlosti dodržovat pravidla a reagovat na signály trenéra
Hodnocení přínosu dané přednášky:
- Představení filosofie individuálních činností daného trenéra a detaily provedení
- Vysvětlení metodiky a způsobu učení. - Individuální trénink směřuje více k osobnímu tréninku zaměřeného na konkrétní potřeby hráče podle postu než týmový trénink, je nedílnou součástí rozvoje hráče vedle týmového tréninku, trenér má více charakter osobního trenéra než trenéra družstva.
- Výběr a sestavení cvičení.