Individuální trénink (Individual Workout of a Basketball Player)

Jachan  |  útok  |  10.12.2012

Kategorie zaměření:

hlavní: útočné individuální činnosti jednotlivce
vedlejší:  driblink, uvolňování hráče s míčem z driblinku, přihrávání, spolupráce 2-2, cvičení 1-1, cvičení 2-2

Předmětem článku je základní basketbalový rozvoj hráče v útočných činnostech driblink a přihrávky. Individuální rozvoj hráče je nezbytnou součástí dlouhodobé přípravy každého hráče. Driblink a přihrávky jsou základní útočné individuální činnosti hráče. Obecně pro rozvoj individuálních činností je klíčová práce s detaily a vlastní pedagogický proces učení.

Základní elementy individuálních činností driblink a přihrávání:

  • činnost rukou
  • činnost nohou

Součástí tréninku je zdůrazňování klíčových prvků:

  • univerzální postoj (UNIVERSAL STANCE)
  • nízký postoj - neustále udržovat nízký postoj
  • technika a síla driblinku - tvrdost driblinku, umístění úderů, výška driblinku

CÍLEM individuální přípravy je vlastní angažovanost hráčů. Individuální trénink a drily nesmí být pro hráče trestem či povinností, ale především jejich OSOBNÍM ZÁJMEM.

2 překážky individuálního tréninku:

  1. kontrola zátěže - počet opakování, interval činnosti a odpočinku, kontrola únavy
  2. udržení pozornosti, koncentrace hráče - trénink se nesmí stát pro hráče NUDNÝM

Proti nudnému stereotypu a pro udržení koncentrace a zájmu je vhodné časté střídání prvků -útočných a obranných, pomůcek, modifikací, atd.

Rozhodujícím výsledkem není krása provedení, ale EFEKTIVITA na hřišti. Správné nalezení a využívání jednotlivých řešení realizace individuálních činností.

Důležité zásady pro proces učení a roli trenéra v individuálním tréninku:

  • Entuziastický přístup
  • Trpělivost
  • Autentický styl učení - hráč musí věřit tomu, CO a PROČ dělá.

Základní nástroj individuálního tréninku - POMŮCKY

Proč? během utkání vlastní činnost hráče je ovlivněna stresovými faktory - rozhodčí, soupeř, hlediště, ... rychlost a důraznost při používání pomůcek simuluje stresové faktory při soutěži. Klidové provedení činnosti může být fází nácviku, nikoliv však finálním stavem učení, protože nikdy neodráží realizaci během utkání.

Typy pomůcek: kužely, doplňkové míčky (tenisové), boxerské rukavice, odrazové nafukovací boxy, a další.

Klíčový nástroj individuálního tréninku:

UNIVERZÁLNÍ POSTOJ (UNIVERSAL STANCE) - pro všechny basketbalové činnosti:

  • ballhandling
  • trojnásobně nebezpečný postoj
  • přihrávání
  • uvolnění bez míče v dolním postavení
  • box-out
  • obranný postoj, ...

UNIVERZÁLNÍ LOKET (UNIVERSAL ELBOW) - základní poloha horní končetiny pro flexibilní a maximálně rychlé použití útočných činností:

  • driblink
  • přihrávka
  • střelba
  • klamavé pohyby
  • zahájení úniku z místa

Příklady využití cvičení v individuální rozvoji hráče:

Rozhodující nejsou cvičení, ta jsou nástrojem tréninku, rozhodující je ale dosažení cíle realizace individuálních činností.

Cvičení 1

Zaměření: driblink při využití basketbalového míče a tenisového míčku

Provedení:

Hráč dribluje na místě basketbalovým míčem jednou rukou, druhou rukou nahodí tenisový míček do vzduchu, aby ho chytil druhou rukou, mezitím změní driblující ruku prohozením před tělem, v modifikaci pod nohou, ...

Hráč dribluje na místě, ve druhé ruce má tenisový míček, který přihrává trenérovi, následně pokračuje v uvolnění s míčem ve slalomu změnami driblující ruky pod nohou a je připraven chytit zpětnou přihrávku tenisovým míčkem od trenéra, tenisový míček okamžitě vrací a pokračuje ve slalomu.

 

Cvičení 2

Zaměření: uvolnění hráče s míčem v pohybu přes obránce 1-1 za využití překážek, resp. pomůcek

Provedení:

Hráč dribluje z půlící čáry směrem ke koši, na tříbodovém oblouku stojí trenér s tenisovým míčkem, který vhazuje v těsné blízkosti na levou či pravou stranu z pohledu hráče. Hráč následně při driblinku souhlasnou rukou nebo po změně driblující ruky pod nohou chytá tenisový míček vnitřní rukou (rukou blíže k trenérovi) a pokračuje explozivním únikem kolem trenéra/obránce směrem ke koši, zakončuje určeným způsobem jednou rukou, ve druhé ruce drží tenisový míček

základní verze: beze změny driblující ruky - trenér nahazuje tenisový míček na stejnou stranu než je driblující ruka

modifikace 1: změna driblující ruky před chycením míčku, nepravidelné střídání stran – nezbytná reakční připravenost hráče

modifikace 2: trenér kromě nahozeného míčku určuje výšku úniku podle výšky zvednuté paže:

  1. je-li paže trenéra nad ramenem, hráč vniká pod úrovní paže v nízkém postoji
  2. je-li paže podél těla trenéra, hráč naopak stlačením paže vniká v kontaktu s touto paží

kritická místa:

  • čtení způsobu provedení - hráč v rychlosti zastaví před trenérem/obráncem formou zaváhaní (hesitation driblink) a čte situaci
  • těsný fyzický kontakt útočníka a trenéra/obránce
  • správný nízký a stabilní postoj
  • reakční rychlost úniku (explozivní provedení)

 

Cvičení 3

Zaměření: využití útočné kombinace clony na hráče s míčem (pick and roll)

Provedení: hráč se uvolňuje s míčem k postranní čáře pro využití clony na hráče s míčem postavené v úhlu cca 60 stupňů, uvolňuje se přes clonu vnitřní rukou a po fyzickém kontaktu pokračuje explozivním únikem do koše

modifikace: první nácvik bez obránce, následně v provedení 1-1

kritická místa:

  • čtení umístění (spacing, úhly), obránce a spoluhráčů
  • změna rychlosti, explozivity
  • fyzický kontakt
  • technika driblinku, krytí míče

 

Cvičení 4

Zaměření: uvolnění hráče s míčem v pohybu - nácvik se dvěma míči

Provedení: hráč dribluje jedním míčem na místě, dostává přihrávku od trenéra/spoluhráče a pokračuje dvěma míči z půlicí čáry k židli, kde se prohazuje oběma míči před tělem a znovu startuje těsně kolem židle do úniku a po dvou úderovém driblinku přihrává jednou rukou spoluhráči/trenérovi, který okamžitě střílí, a druhou rukou pokračuje v zakončení

varianta A) hráč dribluje k postranní čáře, přihrává levou rukou do protilehlého rohu, zastavuje se a po obrátce zakončuje pravou rukou nebo se po přihrávce pravou rukou zadním driblinkem uvolňuje pro střelbu z čáry TH

varianta B) hráč dribluje do středu hřiště, přihrává pravou rukou a levou rukou pokračuje driblinkem do stavení na dvě nohy po změně driblující ruky pod nohou a zakončuje střelbou ze střední vzdálenosti

 

Cvičení 5

Zaměření: multifunkční cvičení zaměřené na uvolnění hráče s míčem, zakončení střelbou, hrou 1-1 a obranou hráče bez míče, tzv. close-out

Provedení: hráč A dribluje jedním míčem z půlící čáry směrem k židli na tříbodové čáře, na které je položen druhý míč, uvolňuje se kolem této židle do středu hřiště po změně driblující ruky před tělem (tzv. hesitation driblink) a po dvou úderovém driblinku zakončuje střelbou po zastavení na dvě nohy, okamžitě běží k židli, ze které přihrává druhý míč hráči B na tříbodové čáře, kterého jde okamžitě bránit 1-1 (close-out), hráč B hraje jeden na jednoho, střelu hráče A doskakuje hráč C, který dribluje k židli, kam pokládá první míč a následně na půlící čáře dostává druhý míč a začíná cvičení znovu, hráč A se posouvá do zástupu B a hráč B do zástupu C.

kritická místa: obrana close-out, změny rolí hráče A z útočníka na obránce

 

Cvičení 6

Zaměření: multifunkční cvičení 2-2, uvolnění hráče s míčem v pohybu, hra 1-1, přihrávka na hráče uvolňujícího se proti "deny defense"

Provedení: 4 hráči A, B, C, D stojí na koncové čáře, trenér přihrává hráči A nebo D, který dribluje s míčem kolem určené židle, druhý hráč z dvojice A-D, který nedostal míč běží kolem stejně vzdálené židle jako druhý útočník, hráči B a C se stávají obránci, obíhají kolem určené židle a stávají se obránci hráčů A a D (hráč B brání hráče A a hráč C brání hráče D)

varianta A) trenér příslušným signálem určuje uvolnění hráče bez míče mimo vnitřní prostor

varianta B) trenér signálem určuje uvolnění hráče bez míče ve vnitřním prostoru

modifikace: trenér signálem v průběhu hry 2-2 žádá přihrávku od hráče s míčem a následně se oba hráči uvolňují přes aktivní obranu a hra 2-2 začíná znovu dle určených pravidel

kritická místa: v plné rychlosti dodržovat pravidla a reagovat na signály trenéra

 

Hodnocení přínosu dané přednášky:

  1. Představení filosofie individuálních činností daného trenéra a detaily provedení
  2. Vysvětlení metodiky a způsobu učení. - Individuální trénink směřuje více k osobnímu tréninku zaměřeného na konkrétní potřeby hráče podle postu než týmový trénink, je nedílnou součástí rozvoje hráče vedle týmového tréninku, trenér má více charakter osobního trenéra než trenéra družstva.
  3. Výběr a sestavení cvičení.