Vybrané poznatky z kurzu „Minitrainer Offensive“ v Německu

Moulisová  |  ostatní  |  08.02.2024

MINITRAINER OFFENSIVE
12. – 14. 1. 2024, Münster – Německo


„Minitrainer Offensive“ je název vzdělávacího programu pro trenéry dětí v Německu, kterým se inspirovala i ČBF při založení kurzu „Coach4future“.

Německá verze kurzu se skládá z třech víkendových setkání, kdy trenéři sdílí a inspirují se nejen lídry federace, ale samozřejmě i všichni navzájem. Vytváří se komunita trenérů, kteří mají podobný směr, principy, ale nekopírují se 100%. Výstupem z těchto kurzů bývá certifikát, který je možné získat po absolvování finální praktické zkoušky s dětmi, ale také splněním dalších úkolů jako je vedení trenérské kliniky nebo vytvoření jednoho dílu podcastu apod.

Zástupci naší, rakouské, luxemburské a dánské federace byli tento rok pozváni na část kurzu, která byla vedena hostujícím lektorem Ronem Yeungem z Canada Basketball, jehož tématem bylo představení Dlouhodobého rozvoje sportovce (LTAD). Klinika měla teoretickou a praktickou část, na kterou navázali výstupy jednotlivých studentů kurzu.

Dovolím si sdílet několik hlavních bodů z přednášek Rona Yeunga a praktické ukázky.


 

RON YEUNG – CANADA BASKETBALL
LTAD – Long Term Athlete Development in Minibasketball

WHO – KDO

  • Poznejme své svěřence
  • Musíme vědět, s kým pracujeme (kategorie, úroveň apod.)
  • Hráči jsou hlavní důvod, proč trénujeme (athlete centered approach)
  • Prostředí má být radostné a bezpečné
  • Mít plán pro tým
  • Mít plán pro konkrétní hráče
  • Znát směr a koncept
  • Znát prostředí

WHY - PROČ

  • Znát smysl svého trénování. Proč trénuji?
  • „transactional“ (transakční) nebo „transformational“ (transformační) coach??? 
  • Transactional = podmínečné trénování („když nedáš koš, musíš udělat 5 kliků“, „když vyhrajete, půjdeme do aquaparku“, „musíš dělat to, co Ti řeknu“, tresty a odměny…..), cílem je vyhrávání
  • Transformational = pozitivní příklad / vzor, nastavování vnitřní motivace, výzvy k přemýšlení a k samostatnému rozhodování, bezpečné prostředí pro chybování, „trénujeme především LIDI“, důvěra atd.
  • = DEVELOPMENT X WINNING = ROZVOJ X VYHRÁVÁNÍ

ZÁKLADNÍ PRINCIPY V TRÉNINKOVÉM PROCESU - UČENÍ

  • Mít 3 hlavní sdělení či priority daného tréninku
  • K mluvení využít max 30 vteřin do začátku cvičení (nemluvit dlouho, bez zbytečných instrukcí)
  • Cvičení trvá max 10 min, pak změna
  • Shrnutí = zhodnocení, evaluace, zpětná vazba od hráčů i od trenérů
    • ABCD – Agree, Build, Challenge, Deeper
    • „1 minute debrief“ – minutové zhodnocení, otázky pro hráče, znát názor hráčů

POŽADAVKY NA HRÁČE

  • Buď samostatný
  • Dávej všemu max energii
  • Naslouchej trenérům
  • Buď příkladem ostatním a zkus je vést

FÁZE UČENÍ

  1. ON AIR – technika a rychlost (nejprve technika, pak rychlost)
  2. DECISION MAKING – nejprve rozhodování, načasování až druhé (chválit dobré rozhodnutí nehledě na výsledek)
  3. 1x1 – provedení akce a tlak (nejprve exekuce, následně tlak)
  4. HRY – rozhodování a provedení v soutěžním a herním prostředí

UČENÍ – PROGRESE

Dochází k adaptaci na cvičení, dovednost, proto je nutné nastavit další fázi učení, tzv. progres. Ztěžování podmínek tak, abychom naplnili potenciál rozvoje hráčů a dostávali je mimo komfortní zónu.

  • PŘIDAT úkol – nastavení určitého úkolu, cvičení, omezení k provedení
  • ZMĚNIT PROSTŘEDÍ – velikost území, počet košů, míčů apod.
  • PŘIDAT HRÁČE – přidání obránce, dalších hráčů apod.

SMYSLUPLNÁ CVIČENÍ

  • Každý hráč má mít příležitost participovat
  • Nechat hráče být kreativní a inovativní
  • Dejme hráče co nejdříve do herního prostředí, do hry

SMYSLUPLNÁ IMPLEMENTACE AKTIVIT, CVIČENÍ A HER

  • Vytvořte s i kulturu, hodnoty, pokřik
  • Mluvte aktivně a jasně, stručně
  • Pravidla pro chování, např. držení míče, když trenér mluví
  • Chvalte snahu, proces a dobré chování. Ostatní se pak přidají
  • Buďte entuziastičtí
  • Přidávejte k aktivitám příběhy
  • Přizpůsobte svou komunikaci úrovni hráčů
  • Opakujte klíčová sdělení/slova

MALÉ FORMY HER – 1x1, 2x2, 3x3

  • Více dotyků
  • Lepší prostorové vnímání (spacing)
  • Zbavuje nás presingových a zónových obran
  • Více držení míče (possessions), které dávají smysl, tj. na správném místě ve správný čas
  • Více příležitostí k rozhodování

 

PRAKTICKÉ PŘÍKLADY PROGRESE CVIČENÍ v minibasketbalu

Ukázky cvičení a jejich progrese (metodická řada).

  1. PACK MAN - honička po čarách

Je určen typ pohybu (skoky, běh, chůze, běh pozadu…), honiči chytají ostatní hráče = žáby pohybující se po čarách. Honiči = pack mani jsou rozpoznatelní tím, že jejich paže dělají pohyb jako otevírání zobáku. Jakmile pack man někoho chytí, přidá se k němu do týmu honičů.

Modifikace:
Honiči začínají jako přihrávající si dvojice, chytají i nadále dotykem rukou. A všichni se pohybují po čarách. Nesmějí driblovat, ale „babu“ může dát pouze hráč, který má v ruce míč.

 

  1. TROJÚHELNÍK – obdoba českého fotbalového „baga“

Hráči v rozích trojúhelníku (nebo čtverce dle počtu) si přihrávají. Jednu nohu musí mít na značce/v kruhu položeném na zemi apod. Obránce se snaží získat míč nebo donutit hráče ke špatné přihrávce. Jakmile se dotkne míče, mění si místo a do středu jde jiný hráč.

  1. Jakékoliv přihrávky.
  2. Určené přihrávky.
  3. Pokaždé musí být použit jiný druh přihrávky než předchozí.
  4. Přihrávající stojí po celou dobu na jedné noze.
  5. Pokud obránce získá míč, může jít do zakončení a vrací se do hry.
  6. Všichni přihrávající mají i svůj míč, se kterým driblují. Jeden extra míč je přihráván a chytán jednou rukou.
  1. TOUCHDOWN – pokládaná

Dva týmy hrají proti sobě. Přihrávají si tak, aby dopravili míč za určenou čáru na konci území (jako rugby).

  1. Libovolné přihrávky.
  2. Před přihrávkou musí vždy hráč zapivotovat.
  3. Před přihrávkou musí hráč vždy zafintovat střelu (shot fake) nebo únik (jab step).
  1. PEXESO

Karty jsou schované pod terčíky obrázkem k podlaze. Hráči si vytvoří dvojice. Na startovní povel se snaží získat co nejvíce dvojic stejných obrázků jako v pexesu. Hráč zvedá terčík, podívá se na kartu a vrátí ji. Až teprve, když díky spolupráci a komunikaci se svým spoluhráčem vědí, kde je umístěna i druhá karta do páru, pak si mohou tyto karty sebrat a uložit do svého domečku (obruč, kužel apod.), zároveň otočí terčík opačně.

  1. Bez míčů.
  2. Všichni driblují.
  3. Hráči si přihrávají jedním míčem, otáčet kartu může pouze ten, který má míč. Driblink není povolen.
  1. STŘELBA

Hráči vytvoří trojice. Každý tým má jeden míč. Všichni začínají uprostřed hřiště, kde je také prostor s pokladem (víčka, houbičky, kostky apod.). Každému týmu patří jeden koš.

  1. Tým nesmí driblovat a přihrávkami se snaží zakončit na libovolný koš. Jakmile tým skóruje, může si vzít jeden poklad a dát si ho ke svému koši na určené místo. Není dovoleno bránit ostatní týmy.
  2. Totéž, ale tým se snaží zakončit na některý z košů soupeřících týmů. Je dovoleno bránit ostatní týmy. Jakmile tým skóruje, bere si poklad z domečku soupeře, kterému koš vsítil.
  1. HULALA

Obruče jsou libovolně rozmístěny po tělocvičně. Každý hráč si stoupne do jedné obruče jednou nohou. Některé obruče zůstávají volné. Hra začíná s 1 míčem, kdy si hráči přihrávají s kýmkoliv, ale před přihrávkou zavolají jeho jméno. Jakmile hráč přihraje, posouvá se na místo chytajícího. Postupně se přidává více míčů. Na určený povel mohou hráči s míčem do zakončení na koš (vizuální či auditivní podnět od trenéra).

 

Zpracovala: Milena Moulisová