Poznámky ze dvou panelů a interview, které se uskutečnili při International Sports Convention v basketbalové sekci, který se konal 5. – 6. prosince 2018 na výstavišti v Genevě.
Global basketball best practise in media and marketing
Turecko je země, kde basketbal patří k místní kultuře a patří k nejpopulárnějším sportům (sledovanost a zájem fanoušků 45 %, Čína 50 %, USA 43 %). Přesto se v oblasti marketingu a sponzoringu k dosažení požadovaných výsledků. Pro všechny se tak objevila silná výzva.
Základy:
- velmi silná domácí liga
- nebylo formalizované uspořádání kurtu
- velmi málo zápasů přenášela televize
- chyběla korporátní identita
- na kurtech nebyly led panely
- velmi omezené možnosti pro sponzory a jejich vizibilitu a reklamu
- týmy se účastnily více soutěží, ne pouze nejvyšší domácí ligu
Implementace:
- vytvoření evropského formátu zábavy
- vývoj a vytvoření zábavního programu – ne pouze utkání
- vytvoření korporátní identity
- zapojení hráčů do marketingu celé ligy, zvýšení komunikace na všech úrovních – „hráči jako hrdinové“
- zahrnutí sponzorů ligy do „zábavního“ programu --> vytvoření jedinečného obsahu pro fanoušky prostřednictvím sponzorů
- zvýšení mediální vizibility
Vliv sponzoringu na:
- ligové kampaně
- marketingu jednotlivých eventů
- all-stars program
- sponzoři chtějí své hrdiny a pomáhají tvořit marketing a popularitu – dávají na to peníze – lize, klubům
- díky „hráčským hrdinům“ se podařilo sponzorům vybudovat širší základnu pro potenciální využití
Výsledky:
- více než 100 eventů mimo kurt
- vyprodaná utkání all-stars (v roce 2018 15 000 diváků)
- během 4 let došlo ke 400% nárůstu příjmů
Unikátní evropský příklad: Basketbalové centrum Valencie – José Puentes
co je to l´Alqueria del basket – pouze pro mladé hráče – ne pro profi
- dlouhodobý strategický projekt pro basketbal ve Valencii
- cílem projektu je vybudovat kreativní a atraktivní basketbal
- místní příslušnost dává hrdost, národní a mezinárodní význam nás činí unikátní
- sportovní komplex je jednoduchý, praktický a funkční
- sportovní centrum, kde se získávají znalosti, rozvíjí dovednosti a vychovávají talenti
Poslání: Přes basketbal řídit a rozvíjet sportovní i lidské vlastnosti mladých talentovaných hráčů. Hlavním nástrojem je vynakládané úsilí a klubová kultura.
Vize: Vybudovat ve Valencii referenční město ve vztahu k basketbalu!
Hlavní moto a vize:
- Vytvořit vlastní model: „Valencijská škola“ – být svůj, nikoho nekopírovat
- Pomoci basketbalovým týmům dostat se na vyšší výkonnostní level
- Rozvíjet ostatní aktivity spojené s basketbalem a pomoci „sportovní turistice“
- Hledání sebeuspokojení pro členy l´Alqueria jako patronů, kteří berou svoji činnost jako „poslání“
Strategický plán – jeho počáteční fáze a implementace
Cíle:
- zlepšování organizace – neustále se učení a zlepšování, vše být založeno na týmové práce, vytvořit vlastní model řízení a managementu, propojení a vzájemnost všech l´Alqueria týmů
- sport – první krok spojený se značkou: škola Valenci – čestnost a poctivost, budování leadershipu, vědět, jak dávat, nabízet i poptávat, pozorovat a analyzovat, podpora trenérů a budování jejich charakteru, stále chtít se zlepšovat, vášeň, komunikace
- tvořivý – vytvoření vlastních projektů a přístupů – neustálé vyvíjení systému, který není pouze o basketbalu a hráčích – důležití jsou rodiče, rozhodčí, trenéři, fanoušci atd.
- socializace – důležité je najít pospolitost a být v souladu se důležitými institucemi, které reprezentují sportovce a sportovkyně, trenéry, NBA, FEB, FBCV, FIBA atd.
- komunikace – důležitou hodnotou jsou lidé – je nutné se jimi zabývat, komunikovat, uznávat je a jejich práci, mít svého „patrona“
- správné využití – vědět, co kdo chce a potřebuje, respektovat trh
- rozpočet – kontrola rozpočtu, profesionální management, který s ním hospodaří, l´Alqueria má svůj vlastní rozpočet