Víte, jaké motivační klima ve svém týmu vytváříte?

Baláková  |  ostatní  |  22.04.2013

Motivační klima je definováno jako situačně vyvolané psychologické prostředí určující cíle činnosti. Klima mistrovství (mastery climate) podporuje zapojování se do dílčích úkolů, podporuje tak orientaci na úkol, klima soutěžení (ego climate) podporuje orientaci na ego a za základ hodnocení volí soupeření a srovnávání.

Jedince orientované na úkol motivuje ke sportování častěji radost, kterou jim to přináší, a takto zaměření jedinci dávají přednost úkolům, které jim umožňují zlepšovat se, tzn. častěji si volí mírně obtížnější cíle. Jedince orientované na ego motivuje ke sportování častěji příležitost poměřit se s druhými a předvést své mimořádné schopnosti. Tito jedinci dávají přednost úkolům, které jim umožní vypadat dobře v porovnání s druhými, tzn. volí si spíše snazší úkoly. V úkolech zaměřených na nácvik základních technických dovedností, které mohou být nezáživné, projevují sportovci orientovaní na úkol větší vytrvalost než sportovci orientovaní na ego.

Jedním z hlavních osobnostních faktorů ovlivňujících motivaci je tendence dosáhnout úspěchu či vyhnout se neúspěchu. Vysoce výkonné osoby více pohání motiv úspěchu, zatímco málo výkonné osoby více motivuje snaha vyhnout se neúspěchu. Jedinci, kteří už dosáhli úspěchu, budou chtít znovu zažívat ten samý pocit hrdosti a budou usilovat o další úspěchy. Ti, co zažili pocity studu z neúspěchu, se budou snažit těmto pocitům znovu vyhnout.

Jaké motivační klima a jaké tendence je výhodnější u sportovců rozvíjet? Výzkumy ukazují, že:

  • motivační klima mistrovství (tím pádem také orientace na úkol) je spojováno s nižší mírou úzkosti u sportovců;
  • riziko rozvoje syndromu vyhoření v průběhu sezóny se zvyšuje, pokud sportovci vnímají prostředí jako soutěžní klima (ego klima), naopak sportovci, kteří popisují prostředí s mistrovským klimatem, vykazují mnohem nižší příznaky syndromu vyhoření během sezóny;
  • v motivačním klimatu mistrovství vydávají sportovci více úsilí, jsou více spokojeni a dávají přednost těžším úkolům než sportovci působící v klimatu zaměřeném na výsledek (soutěžní, ego klima);

Víte, jaké motivační klima a jaké tendence u svých svěřenců rozvíjíte? Dokážete si vlastní sebereflexí a pozorování na tuto otázku odpovědět? Pokud ne, můžete využít u svých svěřenců Dotazník výkonové motivace, který poodhalí strukturu motivace vašeho svěřence. Ta částečně odráží motivační klima, které vytváříte. Na ukázku přikládám dva profily struktury motivace hráček volejbalu.

Na profilu č.1 (yy) je vidět, že hráčka má velmi vysokou míru celkové motivace k výkonu, stejně tak další důležité faktory výkonové motivace jsou průměrné či vyšší (vytrvalost, důvěra v úspěch, ochota učit se, preference obtížnosti), velmi vysoké jsou faktory soutěživosti a orientace na status, což může být způsobeno právě vlivem klimatu soutěžení. I když je hráčka členkou reprezentačního týmu, před i v průběhu utkání prožívá silnou nervozitu. Můžeme tak předpokládat, že pokud by se klima soutěžení přeměnilo spíše na klima mistrovství, tato nervozita by se zmírnila.

Pro porovnání je přiložen profil č.2 (xx), hráčky, která není tak úspěšná, tzn. není členkou reprezentačního týmu. I u ní je však patrná vyšší míra faktorů soutěživosti a orientace na status (oproti většině ostatních faktorů).

Obě hráčky jsou členkami téhož týmu a nutno podotknout, že u všech hráček tohoto týmu byl faktor soutěživosti hodnocen nejvýše.