Březen 2015 - XII.: JAK NA TO... Driblink na místě

07.04.2015


Většina trenérů by si pravděpodobně přála, aby jejich svěřenci uměli ovládat míč pokud možno hned tak, jako to dokáží špičkoví hráči v Eurolize či NBA.  Cesta k tomuto umění je dlouhá a trnitá, často plná omylů. Driblink, stejně jako ostatní dovednosti, je nutné trénovat postupně, progresivní metodou. Naučme nejprve své svěřence důkladně ovládat míč při driblinku na místě a teprve poté začněme s driblinkem v pohybu. Driblink bychom měli procvičovat denně, resp. na všech trénincích, avšak ne příliš dlouhý časový úsek. Je lepší driblovat několik minut v plném nasazení a koncentraci, než aby se děti začali nudit a cvičení ztratilo na významu.

Řekněme si, jak vypadá základní postoj při driblinku a jak s míčem driblovat:

  • Levá noha je lehce vpředu, směřuje kolmo ve směru driblinku.
  • Pravá noha (na straně driblující ruky) směřuje vpravo, cca 45 stupňů.
  • Tělo je v nízkém postoji. Znamená to mít hýždě nízko. Jedná se o základní basketbalový postoj.
  • Hráč je schopen v popsaném postoji udržet pevně rovnováhu, jak předo - zadní, tak stranovou. Součástí tohoto dílu „Jak na to“ je i video se cviky, které zlepšují schopnost rovnováhu držet.
  • Míč drží hráč na pravé straně vedle těla (driblink pravou rukou).
  • Levá ruka po dobu driblinku je zdvižena před tělem a chrání míč před obránci.
  • Hlava je po celou dobu driblinku vztyčená, oči sledují hřiště.

Driblink zahájíme tak, že:

  • Driblujeme vedle těla, resp. lehce vpředu vedle nohy, která je na straně míče.
  • Nepřipustíme dotyk dlaně s míčem.
  • Driblujeme celými prsty, nikoliv jen konečky prstů.
  • Prsty jsou roztažené a směřují po míči dopředu.
  • Do míče neboucháme, ruka je volná a jde za míčem.
  • Míč ovládáme pouze na horní polovině pláště míče.
  • Základní driblink jde cca do výše pasu.
  • Oči sledují hřiště, nekontrolují pohyb míče.
  • Postupně upravíme driblink tak, že míč směřuje při každém opakovaném úderu na jeden bod, např. průsečík jednotlivých čar na hřišti.
  • Driblink je nutné zvládnout oběma rukama stejně. Hráči musí postupně ztrácet vědomí silnější a slabší ruky.

Několik rad „jak na to“:

  • Nezahlcujme děti přemírou informací o významu driblinku. Nejsou schopni dlouhé koncentrace na teoretické výklady, samotný nácvik driblinku je mnohem účinnější.
  • Používejme zábavnou formu nácviku driblinku.  Namísto prvotního výkladu o tom, co je driblink, se můžeme zeptat dětí, ať předvedou, co si představují pod pojmem driblink. Nechme si předvést, jaké mají svaly na silné ruce, kterou budou driblovat, nechme je držet míč co nejpevněji v „silné ruce“ atd. 
  • Vhodným trikem, jak nacvičovat driblink efektivně a atraktivně, je couvaní s driblinkem. Tato forma procvičuje kontakt očí a míče, držení těžiště, nutí vyhýbat se nohama míči, přirozeně posouvá hlavu nad míč a udržuje koncentraci na driblink.

 

Nácvik driblinku na místě:

Zvolíme několik výšek driblinku. První výška je k ramenům. 

Na znamení změníme výšku driblinku k pasu.

   Jako třetí výšku zvolíme koleno.

 Nakonec nejnižší driblink je ke kotníkům. Se snižováním výšky driblinku se zvyšuje intenzita driblování. U všech výšek zvládneme driblink jak pravou tak levou rukou. Necháme hráčky měnit tyto 4 pozice nepravidelně, neustále korigujeme u každého jednotlivce chyby, jichž se nepochybně při zahájení nácviku driblinku budou dopouštět všechny bez ohledu na svůj talent.

Prvotní zvykání si na přítomnost obránce při driblinku:

Driblink na místě v zápase bývá obvykle doprovázen blízkou přítomností obránce. Učme děti, jak se s tímto stavem vypořádat:

  • Hráč používá rychlejší a nižší driblink.
  • Zároveň je hráč v nižším postoji, takže dráha míče od země do ruky je krátká a rychlá. Hráč se nenaklání na stranu míče, těžiště tak zůstává ve středu těla. Maximální výška driblinku je k hýždím hráče.
  • Hráč dribluje rukou, která je vzdálenější od obránce. Zároveň se učí chránit míč svým tělem.
  • Volná ruka je zdvižena do vodorovnější polohy a rovněž chrání míč před obráncem. Nedovolujeme však hráči s míčem odstrčit obránce, aby nehrozil jeho faul.

Následující 2 videa přinášejí ukázky nácviku driblinku na místě. Driblink trénujeme nejprve s 1 míčem, procvičujeme obě ruce. Druhá videoukázka prezentuje driblink s 2 míči. Je důležité zachovávat stejná pravidla správného driblinku, jako s jedním míčem.

Driblink s 1 míčem

Driblink s 2 míči

Cviky, které zlepšují držení těžiště

 

Několik cvičení pro inspiraci:

Čtení – driblink:

Hráči se rozmístí s míči do pole, proti nim stojí trenér. Ten dává pokyn jakým způsobem driblovat, např. levou rukou dozadu dopředu, nebo do výše pasu apod., a ukazuje hráčům na prstech číslovky, které hráči nahlas říkají. Trenér průběžně opravuje nedostatky, vyhodnocuje si pokrok každého jednotlivce, případně i asistent trenéra pracuje samostatně s hráčem, kterému činí správné zásady driblinku větší potíže, než ostatním. Je důležité, aby většina hráčů byla, co se dovednosti driblovat týče, na přibližně stejné úrovni.  V opačném případě nastanou trenérovi potíže, na jaké úrovni driblování v dalších trénincích pokračovat.

 

Driblink pod tyčí:

Dva hráči drží v určité výšce tyč, popř. provaz. Hráči s míčem se pod ním dostanou na opačnou stranu s tím, že neustále driblují. Další kolo se výška tyče sníží. Kdo dokáže driblovat bez ztráty míče, kroků apod., postupuje do dalšího kola. Hráč, který dokázal driblovat nejníže, vyhrává.

 

Páry – driblink:

Rozdělíme hráče do párů, každý hráč má míč. Trenérem určená polovina hráčů v párech začne na znamení driblink popř. ballhandling. Druhý hráč v páru hledí na prvního a opakuje to, co dělá první hráč. Když se druhý hráč podívá dolů, sklopí zrak na palubovku, ztratí kontrolu nad míčem apod., získává partner v páru bod. Po stanoveném časovém limitu se role obrací. Kdo první dosáhne stanoveného počtu bodů, je vítězem.

Učte své svěřence s velkou trpělivostí, jak správně driblovat, poskytnete jim velký vklad pro celou basketbalovou karieru.

Zdroje:

  • Allan Stein – cviky pro držení těžiště

  • Kid coaches clipboard


Trenérský bulletin „Čti a reaguj“ vydává Metodická komise České basketbalové federace ve spolupráci s odborným trenérským webem 24vterin.cz. Vybrané téma zpracoval Martin Chmel.  Bulletin je dostupný v elektronické podobě na webu 24vterin.cz.