Killer Crossover

Oren Amiel, Lubor Blažek, Michal Ježdík, František Rón
Oren Amiel

Hi to All,

Before I will talk about Crossover (Or any other Move/Fake) it's important to understand the idea of beating your man off the dribble. Basketball is a game of combinations. There are 3 combinations we can use:
1-SLOW to FAST, 2-HIGH to LOW and 3-SIDE to SIDE. Before you choose your move/skill/fake you want to add to your game, and even more important – before we as coaches teach our players any kind of move, we must understand what will make this move successful for them. In the "moment of truth", where the player make his move he must win the "shoulders battle!", His shoulders has to be lower than his defender shoulders. And getting low means band your knees and not your back.

If you look carefully when you watching a game on video, Every time you see someone beat his man off the dribble, try to "PAUSE" exactly in the "Moment of Truth" and watch the level of the shoulders.

Now let's talk about the Crossover. In general there are 2 main crossovers styles. 1-HIGH, where you cross the ball over the defender front hand (DERON WILLIAMS), And 2-LOW, where you cross the ball below his hand (ALLEN IVERSON).

The most important thing for us as coaches is to dress the player with the right suit for him. If he isn't quick/fast, he needs a different move than someone who is really fast.

Derron Williams: https://www.youtube.com/watch?v=i9IcjZ_RpOw
Iverson: https://www.youtube.com/watch?v=Mf3Ju1gT91k

Take Care, Oren.

Lubor Blažek

Zabiják“  v tomto případě slovo na svém místě. Prohození míče v driblinku ze strany na stranu je jeden z nejúčinnějších a také nejvíce používaných způsobů, jak vyhrávat souboje 1 na 1.

Je potřeba vědět, že ani výborně zvládnutá technika míče sama o sobě nestačí k úspěšnému „crossoveru“. K tomu je nutné zvládat jak práci nohou, tak práci celého těla. Klamavé pohyby před prohozením míče z ruky do ruky jsou nezbytnou součástí „crossoveru“. Za klamavý pohyb lze označit i tzv. „dvojitý crossover“, kdy hráč prohodí  v driblinku míč ze strany na stranu a ihned zpět. První klamavý pohyb staví obránce do role, kdy má ve svém obranném pohybu  několik desetin vteřiny prodlevu  než zareaguje na druhý pohyb útočníka, kterým může být např. „crossover“. To dává útočníkovi s míčem prostor k úspěšnému úniku.

Používání „crossoveru“ již dlouho není výsadou  malých hráčů, rozehrávačů. Jak hned dvakrát dokazuje video, tak James Harden ovládá umění crossoveru i přes svoji výšku naprosto dokonale.   Jeho hra je jistě podrobena detailním rozborům soupeřů. Přesto lze jeho únik popř. naznačení úniku a následnou  střelbu i díky dokonale zvládnutým „crossoverům“  bránit jen velmi těžce.

 Na palubovkách vídáme různé podoby „killer crossoverů“, které mohou posloužit jako velmi užitečný vzor pro všechny basketbalisty.

 

Michal Ježdík

Asi žádný jiný pohyb s míčem neničí více obranu, než crossover driblink (změna driblující ruky před tělem). Hráči jako například Kevin Durant, Kyrie Irwing nebo Derrick Rose zamotali tímto pohybem hlavu a nohy několika obránců. Pokud se při nácviku crossover driblinku budeme soustředit pouze na vlastní driblink (změnu driblující ruky), tak progres nebude tak rychlý. Zde jsou 3 věci, které úzce souvisí se zlepšení celé činnosti a tím pádem přímo s překonáním soupeře v situacích 1 na 1: 1. Driblink – zvyšte intenzitu driblinku a sílu, kterou stlačujete míč (míč budete mít pod větší kontrolou). Opakujte crossover znovu a znovu, zvyšujte rychlost pohybu, zařaďte i vícečetný crossover. Nebojte se zařadit obránce, nejprve limitujte jeho činnost, později vytvářejte herní situace a herní podmínky. Bezesporu zlepšíte svůj pohyb. 2. Horní polovina těla – pracujte cíleně na pohybu horní poloviny těla. Snažte se využít obě základní varianty, uvolňovat se vnitřním ramenem kolem ramena obránce (shoulder by shoulder), nebo pohybujte rameny a trupem do opačného směru, než je směřován driblink. Dejte příležitost obránci mít nejistotu a hádat váš pohyb. 3. Práce nohou - z mé zkušenosti je práce nohou obvykle nejslabším článkem v řetězci. Hráči často zapomínají, jak je důležitá a nevědí jak s nohama pracovat. Zlepšit práci nohou neznamená využívat pouze specifická basketbalová cvičení. Pokud se budeme soustředit na nespecifická cvičeni se zaměřením na zrychlení práce nohou, zrychlení prvních 2 kroků a správnou koordinaci, určitě bude výsledkem rychlejší zlepšení. Nezapomeňte ale tato cvičení prokládat herními cvičeními. Mějte na paměti, že když děláte crossover zprava doleva a vaše pravé chodidlo se dostane za pravé chodidlo soupeře, máte vyhráno (a opačně). Jakmile to zvládnete, snažte se zvedat rychlost uvolnění a sílu úderů driblinků. Při každé změně driblující ruky mějte těžiště na vnitřní noze, což vám umožní vložit více síly do pohybu směrem kolem obránce. Pokud bude vaše těžiště na vnější noze, nebude mít dostatek energie ani ideální koordinaci. Těsně předtím, než vyrazíte kolem obránce (chodidlo je ve vzduchu v pohybu kolem obránce) je chodidlo vaší nohy vychýlené mimo osu kyčel - koleno a vaše koleno je vychýlené mimo osu trup - kyčel. Mnoho úspěšně vyřešených situací 1 na 1 v nové sezóně. Michal Ježdík

František Rón

     Asi poprvé jsem přesně „pochopil“ co to je CROSSOVER, když jsem trénoval univerziádní výběr ve Fukuoce 1995. Hráli jsme proti USA a měl jsem možnost z pár metrů sledovat jak provádí tuto individuální činnnost Allen Iverson.... Nic takového jsem do té doby neviděl a měl jsem pocit, že to není Allen, ale Alien z jiné planety.

Crossover vypadá jako jednoduchá činnost – změna driblující ruky, změna směru a rychlosti pohybu, ale na zpomalených sekvencích tohto filmu můžete sami vidět kolik dovedností musí hráč ovládat.

Dráha míče vpřed, do strany, vzad a opět vpřed vyžaduje změnu polohy ruky na míči – ballhandling. Míč nesmí hráče „zdržovat“ v pohybu.

Práce nohou, manipulace s těžištěm hráče je stěžejní k využítí ballhandlingu. Pokud má hráč vynikající ballhandling, ale nedokáže ho spojit se svým pohybem směrem ke koši, resp. od soupeře, nedostaví se efektivita uvolnění.

Sledujte na videu klamavý pohyb hlavy, ramen, rukou a nohou. Klamavý pohyb je první krok k vychýlení obránce ze správného postoje a postavení.

Bez čtení obrany a správného výběru řešení situace jsou veškeré „skills“ k ničemu. Hráč musí mít přehled nejenom o jeho obránci, ostatních bránících hráčích, ale také o spoluhráčích, aby mohl uvolnění směřovat do volného prostoru, resp. zvolit střelu ihned po provedení crossover.

A všechno spojuje – RYCHLOST, RYCHLOST, RYCHLOST

Vážení trenéři, v nadcházející sezóně vám přeji mnoho vítězných zápasů a hlavně radost ze hry vašeho družstva.

S pozdravem

Franta Rón