Využití tělocvičných laviček k rozvoji herních činností jednotlivce a obratnosti

Skokan  |  ostatní  |  18.12.2013

Předkládaný soubor cvičení s využitím tělocvičných laviček pomůže zpestřit trénink mladých svěřenců, zlepšit herní činnosti jednotlivce, spolu se zlepšením celkové obratnosti a dynamičnosti. Lavičky rozestavíme napříč hřiště ve vzdálenosti 3m od sebe – někde můžeme využít čar nalajnovaného hřiště na volejbal.

1. Přeběh po lavičkách
Zástup u první lavičky, postupně za sebou přebíhají po lavičce, na konci seskok a člunkovitě běží k další, opět přeběh, atd.
Varianty:  

  • Míče v podpaždí při návratu zpět driblink.
  • Při přeběhu driblují na palubovce-

2. Přeskakování laviček snožmo stranou s pohybem vpřed 
Postupně plynule za sebou, nechat dostatečný rozestup (cca 5 přeskoků na každé lavičce).
Varianta: Přeskakují s míčem, který drží nad hlavou.

3. Přeskakování laviček ve dvojicích kolmo
Družstvo se rozdělí na dva zástupy a snaží se využít více oba kraje laviček, protože se budou vracet stejnou cestou zpět, ale vnitřkem. Startuje první dvojice najednou, za nimi vybíhá další dvojice až na signál trenéra (pohyb znázorněn na obrázku).
Varianta: Soutěž obou družstev, které bude dřív nazpátek (vybíhají co nejrychleji za sebou).

4. Přeskakování laviček za současného driblinku
Obdoba předchozího cvičení, ale s driblinkem. Nácvik, potom je možná soutěž dvojic.

5. Přeběh s driblinkem a následné zakončení dvojtaktem na protilehlém koši
Návrat driblinkem do zástupu (event. ještě zakončení u postranních košů, pokud tam jsou).
Varianta: Soutěživou formou (kdo zakončí z dvojice první, má bod nebo jakmile padne koš, může další ze zástupu).

6. Člunkový driblink kolem laviček
Na znamení trenéra zahajuje první dvojice driblink (míjejí se – boj o lepší pozici), každý k protějšímu konci lavičky, kterou obíhají a postupně člunkovitě kolem dalších až na konec, kde zakončují dvojtaktem (soutěž). Při návratu podél laviček lze zařadit další úkol – slalom kolem kuželů, kotoul na žíněnce, zakončení na postranní koš, apod.
Varianty:

  • Dvojice nezakončuje, ale plynule se opět člunkovitě vrací zpět.
  • Dvojice nezakončuje a vrací se člunkovitě zpět, ale když je u poslední lavičky na opačné straně hřiště, vypouštíme proti nim další dvojici, atd. (bodování pro družstvo, který ze dvojice se vrátí rychleji – nutno udržet „fair play“, tedy nekopat do míče, strkání tělem, při ztrátě chytnout a zahájit z místa chyby).
  • „Masakr“ – oba zástupy vyráží současně za sebou, které družstvo se vrátí dřív – zpět raději driblinkem podél laviček.

7. Obranný pohyb mezi lavičkami
Celé družstvo postupně za sebou ze správného obranného postoje obranným pohybem vpřed (2x dotek lavičky vnější rukou). Na konci start mezi 2. a 3. lavičku, zastavení do obranného postoje a obranným pohybem vzad, atd.
Varianty:

  • S míčem nad hlavou, dotek míčem laviček.
  • Těžší varianta s dotekem dlaní nebo míčem podlahy v prostředku vzdálenosti během obranného pohybu – pokaždé nebo na znamení trenéra (ev. výskok, sed na palubovku, apod.).

8. Obranný dril „kříž“ mezi lavičkami
V každém prostoru mezi lavičkami dva hráči. Stojí uprostřed vzdálenosti mezi lavičkami, blíže ke koncům a čelem k trenérovi.  Trenér určuje směr obranného pohybu nebo obranných činností, hráči kopírují a nahlas všichni křičí směr nebo činnost – návrat vždy do výchozího místa uprostřed a zároveň správný obranný postoj.
Příklady povelů trenéra:
„vlevo“ – slide vlevo, dotek lavičky a zpět („vpravo“ dtto)
„vpřed“ – dva kroky slide dopředu doleva a dva dopředu doprava („vzad“ dtto)
„průraz“ – co nejrychleji leh na záda a zpět do obranného postoje    
„míč“ – co nejrychleji leh na břicho a zpět do obranného postoje    
„doskok“ – co nejvyšší výskok na místě po odrazu z obou nohou a zpět do obranného postoje    

9. Kopírování pohybu obranou
V každém prostoru mezi lavičkami tři hráči. Jeden je „vodič“, ostatní dva čelem k němu kopírují jeho pohyb po dobu, kterou určí trenér. Možnosti: vlevo, vpravo, zastavování, dotek rukou laviček, podlahy, výskok, sed na zem, atd.

Věříme, že si každý trenér tato cvičení různě upraví, nutně také musí určit dobu trvání, počet opakování, interval a způsob odpočinku, dále vše upravit podle věku a úrovně pohybových dovedností, či přizpůsobit jedincům. Také očekávám, že se tento podnět rozšíří o další možnosti, díky kreativnímu myšlení, což považuji za jednu z předností nás trenérů mládeže našeho krásného sportu.